USG Capacity: hoe geen employer branding te doen

Heel soms lees ik artikelen over *kuch* employer branding *kuch*. Overigens beperkt dit zich vooral tot artikelen die door collega-blogger en mede barse boomer Annemarie Stel worden geschreven, maar dit terzijde. Stel hekelt in haar meest recente blog posting een artikel over employer branding op Marketingfacts van de hand van Michèl Schilders (algemeen directeur bij USG Capacity).

Hoewel ik bij het lezen van dit soort artikelen altijd sloten koffie moet drinken om niet in slaap te vallen, ging ik dit keer uit pure nieuwsgierigheid naar de site van USG Capacity. Met als gevolg dat ik spontaan van mijn stoel flikkerde. Want op de homepage kreeg ik onder meer dit te zien:

USG Capacity | detail homepage

Vraag jij je ook af wat die gezellige rode en groene bolletjes bij de vacatures betekenen…

Nou, dit:

USG Capacity | detail pagina zoekresultaat

Dit is pas employer branding! USG Capacity laat vervulde vacatures zien!! Dat moet me toch een goed gevoel geven bij bezoekers van deze site en daarmee een prettige associatie met de naam USG Capacity… Bam! in 1 klap is het employer brand van deze uitzender “in beton gegoten”, om maar eens een komische misser van Asscher te misbruiken.

Overigens, zijn de dames die bij deze reeds vervulde functies worden getoond de gelukkige winnaars? Nee, het zijn de consultants van USG Capacity. En nog een detail; zou het bedrijf ooit hebben gehoord van accessibility? En het onvermorgen van een deel van de bevolking om een goed onderscheid te kunnen maken tussen rood en groen? Bijlbaar niet…

Ook erg sympathiek is het kleine lettertype waarin USG Capacity denkt de bezoeker te informeren dat naar een reeds vervulde vacature wordt gekeken:

USG Capacity | vacaturepagina

Je zult toch maar gefixeerd zijn op het vinden van een baan. Is de in een aanzienlijk kleiner font getoonde waarschuwing dan voldoende duidelijk? Misschien niet. Dus waarom deze waarschuwing zo klein tonen? Afgezien van het feit dat een reeds vervallen vacature nimmer getoond dient te worden; tenzij je bezoekers lekker wilt maken met producten die zij niet kunnen kopen. Dan is het tonen van vervallen vacatures een uitstekende strategie.

Wederom een leuk detail, alle gerelateerde vacatures zijn blijkbaar ook al vervuld. Hier zou ik als werkzoeker echt helemaal blij van worden. En per direct al mijn vrienden op de hoogte stellen wat een fantastische partij dat USG Capacity toch is! Employer branding in optima forma!

Tegen deze achtergrond is het advies van Schilders extra navrant:

Het is daarom verstandig dat organisaties doorlopend werken aan een sterk werkgeversmerk. Employer branding is niet iets dat je ‘even’ doet wanneer de nood aan de man is, het is een noodzakelijke strategie waar je niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Waar je altijd mee bezig moet zijn. Ieder bedrijf is een merk. Iedere werkgever is een employer brand. Dus je kunt er maar beter voor zorgen dat je als merk goed in de markt staat.

USG Capacity zet zich met haar online recruitmentproces inderdaad goed in de markt. Als een partij die haar bezoeker optimaal probeert te frustreren. Way to go!

Voor een discussie over het al dan niet tonen van vervallen vacatures; zie de reacties bij het artikel #fail: deze vacature is vervuld.

Geef een antwoord

4 Comments