Autoverkopen in PIIGS-landen: down, down, down

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En het gaat nog altijd slechter met de gezondheid van die consument (en van de economie) als we kijken naar de autoverkopen in de PIIGS-landen:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – maart 2013. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – maart 2013. Bron: ACEA

Griekenland doet haar uiterste best om boven de –80% grens te blijven hangen. Een krimp van bijna 80% sinds 2008 in het aantal verkochte auto’s. Dat is bijna onvoorstelbaar, maar het is de werkelijkheid voor autodealers in Griekenland. Als er tenminste nog autodealers zijn. Ongetwijfeld doet het garagebedrijf het naar verhouding een stuk beter; het volume aan opgelapte roestbakken stijgt ieder jaar fors…

Italie en Portugal lijken een (tijdelijk?) plateau te hebben bereikt, zij het op zeer verschillende niveaus. Daarentegen daalt Spanje onverminder verder (nu op bijna 40% krimp sinds 2008) en lijkt Ierland de weg naar beneden te hebben hervonden na enige tijd op een plateau te hebben gezeten.

De droefenis die Euroland heet zet zich dus onverminderd voort; ondanks het steeds schriller worden gejubel van de politieke en economische talking heads.

In Nederland is de bereidheid tot het kopen van nieuwe auto’s sinds het najaar van 2012 volledig in elkaar gesodemieterd:

Autoverkopen Nederland, per maand en  op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – maart 2013. Bron: ACEA

Autoverkopen Nederland, per maand en  op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – maart 2013. Bron: ACEA

Het najaar van 2012 was nog slechter dan dat van 2008 of zelfs 2009. En de afgelopen drie maanden van 2013 zijn nauwelijks beter dan de eerste maanden van 2009. Met andere woorden; de autobranche is in een nieuwe ijstijd terecht gekomen.

Daarom ben ik zo blij met het recent gesloten sociaal akkoord. Want dat gaat een enorm vertrouwen geven bij de burger die vervolgens als een dolle aan het uitgeven slaat. Met een vrijwel onvermijdelijke boost van het aantal verkochte nieuwe auto’s. Althans dat lijkt de redenering van de zwaar hopiumverslaafde premier van dit land. In de realiteit zal naar alle waarschijnlijkheid blijken dat de Nederlandse consument de hand op de knip houdt. En er ook in komende maanden aanzienlijk minder auto’s verkocht gaan worden dan een jaar geleden. Waarmee we ondertussen maar liefst 7% onder het niveau van 2008 zitten. Een maand geleden was dat nog slechts 3,6%. En twee maanden geleden was het 1,2%. En drie maanden geleden was het niveau 3% hoger dan in 2008. Afijn… het beeld lijkt me wel duidelijk. Down, down, down.

Geef een antwoord