Monster heeft vandaag voorbeurs haar resultaten over het eerste kwartaal van 2013 bekend gemaakt. En hoewel de resultaten ronduit dramatisch zijn, is er vreugde onder de beleggers te melden. Op dit moment staat het aandeel Monster 10% hoger ten opzichte van de slotkoers van gisteren.
De omzet over het eerste kwartaal is uitgekomen op $212 miljoen; 9% lager dan in het eerste kwartaal van 2012 toen nog een omzet van $234 miljoen kon worden gerapporteerd. Het probleem is dat deze cijfers onvergelijkbaar zijn geworden als gevolg van het afstoten van een aantal gebieden uit haar eens voormalige wereldrijk (minus China, Latijns Amerika enTurkije). Maar een 24% daling van het netto inkomen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2012 zegt misschien wel alles. 24%… wat een rampenplan…
Dit gruwelijk slechte resultaat is natuurlijk geen verrassing. Het is evemin verrassend dat Monster nog altijd geen koper heeft gevonden; meer dan een jaar nadat het bedrijf zichzelf nadrukkelijk in de etalage had gezet:
While discussions regarding potential strategic alternatives remain active, there can be no assurances that they will result in a transaction. As these discussions are expected to conclude in the near future, the Board continues to evaluate all opportunities to maximize value for shareholders, including the present focus on the execution of Monster’s strategy.
Het lijkt er dus op dat Monster de pogingen om zichzelf te verkopen binnenkort gaan beeindigen. En dat lijkt me een uitstekend plan. Je kan tenslotte niet eeuwig met een opgewarm lijk blijven leuren; op een gegeven moment wordt de stank ondraaglijk. Maar wat is het alternatief?
Verrassend genoeg lijkt dat een vlucht naar voren te zijn:
The strategic alternatives review also included a comprehensive analysis of the Company’s competitive position and concluded that the product portfolio powered by semantic search offers a compelling value proposition. As a result, the Company is developing a number of key initiatives that are expected to be introduced over the next 6 months.
Jawel, Monster gaat zich richten op het verder uitbouwen van haar 6Sense technologie. Waarbij niet alleen Power Resume Search en SeeMore naar alle hoeken en gaten van het voormalige wereldrijk worden uitgerold maar er blijkbaar ook nieuwe producten bij gaan komen? Toe maar…
Hiermee lijkt Monster de traditionele pay-to-post business definitief dood te verklaren. Een bijzonder riskante operatie in een periode dat het bedrijf al in de hoek staat waar alle klappen vallen. Dit kan weleens de laatste vergissing van Iannuzzi zijn; hoewel het me sowieso verbaasd dat deze brokkenpiloot nog altijd CEO mag blijven spelen. Blijkbaar is er eenvoudigweg geen institutionele belegger meer over die de waarde van het aandelenpakket Monster nog niet tot nul heeft afgewaardeerd. Met andere woorden; who cares?
Als laatste is het interessant om te zien waar niet over wordt gesproken: BeKnown. Inderdaad, het LinkedIn kloontje op Facebook wordt in het geheel niet genoemd. Doodzwijgen lijkt hier de strategie. Waarmee de toekomst van BeKnown bezegeld is. De Deathpool lonkt.
Ik had overigens verwacht dat Monster ook een reorganisatie (lees: reductie) van haar senior management zou melden. Maar daar is niets over gezegd. En dat is merkwaardig, zeker in het geval van Rob Brouwer die nog altijd als EVP van Latijns-Amerika op de Monster site figureert:
En dat terwijl ik al enige tijd geleden vanuit meerdere bronnen had begrepen dat Brouwer zich in Nederland orienteert op nieuwe uitdagingen. Wat natuurlijk niet zo vreemd is als je bedenkt dat Monster ondertussen van alle gebieden die onder de verantwoordelijkheid van Brouwer vielen afscheid heeft genomen. Overigens rijst bij mij hiermee automatisch de vraag rijst welke andere leden van het senior management van Monster alleen nog in naam op de site aanwezig zijn…
Marc Drees
says:Rob Brouwer is ondertussen in alle stilte van de Monster site verwijderd. Toch wel erg fatsoenlijk van het bedrijf waar hij sinds 2001 voor heeft gewerkt. Overigens kan Brouwer zijn LinkedIn profiel dan nu ook maar beter aanpassen. Want daar is hij nog altijd Executive VP Latin America and Developing Markets. En dat is toch echt niet meer het geval…