Identified denkt iets nieuws te hebben

Logo IdentifiedIn september 2011 verscheen Identified op het toneel, op dat moment het zoveelste zelfbenoemde LinkedIn kloontje op Facebook. En ondanks een volstrekt gebrek aan waarde kreeg Identified medio 2012 een extra financiele injectie waarmee de totale financiering op het ongekende bedrag van $22,5 miljoen terecht kwam. Hiermee trad Identified in de voetsporen van dat andere waardeloze LinkedIn kloontje; BranchOut.

In de achterliggende periode werd niets meer van Identified (of BranchOut of alle andere LinkedIn kloontjes op Facebook) gehoord, waarmee ik hoopte dat deze evolutionaire abberaties volgens verwachting waren uitgestorven. Maar met zoveel funding moet je natuurlijk iets doen, en dus heeft Identified (net als BranchOut) een ‘pivot’ doorgemaakt. Wat niets anders is dan een mooi woord voor: wat we tot op heden hebben gedaan sloeg nergens op, dus we gaan iets heel anders proberen

En in het geval van Identified heet de pivot SYMAN. En wat dat is…

Wat/wie is SYMAN?

 

image

Dus…

Voor nieuwsgierige aagjes die net als ik geen 20/20 vision hebben; op de stofzuigerachtige linkerarm van SYMAN staat data capture. En daarmee is meteen duidelijk wat SYMAN eigenlijk is, het is een extractie-engine die ongestructureerde informatie tot geuniformeerde en gestructureerde data om moet gaan toveren. Hiermee is SYMAN dus in essentie gelijk aan wat bedrijven als Burning Glass, DaXtra en Textkernel ondertussen al meer dan een decennium doen.

Waarom Identified zich niet tot een van deze bedrijven heeft gewend is mij een raadsel, maar mogelijk maakt $22,5 miljoen arrogant en dom. In plaats daarvan heeft het bedrijf het volgende gedaan:

Identified has spent the last nine months in relative silence, hiring data scientists and designers and building out its team in an attempt to create technology that would set it apart from the field and enable it to begin monetizing.

Altijd cool om negen maanden te verprusten en heel veel geld te verbranden. En laat het aan het voormalige kwaliteitsblog TechCrunch over om dit soort ronkende onzin te schrijven; blijkbaar is men daar niet bekend met proven technology en vele manjaren ervaring in dit domein. Waar Burning Glass, DaXtra en Textkernel prat op kunnen gaan. Laat ik ook het onderwerp meertaligheid hierbij maar niets eens vermelden…

Hoe dan ook, Identified heeft dus een stukje me-too technologie ontwikkeld om een eerdere blunder goed te maken. Want dit is wat Identified tijdens de lancering in september 2011 over zichzelf zei:

Our powerful search engine organizes and categorizes all professional information inside the largest database of people worldwide, Facebook.

Een klein probleempje; veel van die professional information was (en is) helemaal niet beschikbaar op Facebook of althans niet een zodanig gestructureerde vorm dat die powerful search engine van Identified er iets mee kon. Wat mij in 2011 al de volgende conclusie deed trekken:

Identified is een zeer fraai vormgegeven zoekmachine ‘voor professionals’ op Facebook. Waarmee meteen de grootste makke van Identified is aangegeven; want professionals zijn aanzienlijk minder goed zichtbaar op Facebook. Als Identified meerdere social media zou betrekken binnen haat zoekmachine zou er heel wat meer waarde worden geboden met die fraaie vormgegeven zoekmachine. En lijkt Identified veel meer een concurrent van andere people aggregators, zoals bijvoordeeld Zoominfo en TheSocialCV. Want een concurrent van LinkedIn is Identified niet.

Deze zoekmachine is voorlopig volstrekt waardeloos. O ja, en ook nog godsgruwelijk traag. Wat toch wel erg onhandig is voor een zoekmachine…

Msar het heeft blijkbaar tot medio 2013 geduurd tot Identified dat ook zelf heeft weten te ontdekken. Om verviolgens met de welbekende Amerikaanse arrogantie er meteen vanuit te gaan dat ze als eerste het ei van Columbus hebben ontdekt. Wat de kans op een herhaald falen meer dan waarschijnlijk maakt.

Maar hoe werkt SYMAN? Nou zo:

SYMAN’s data architecture enables a machine to draw inferences about the meaning of a particular data entry based on context in much the same way the human brain does. In other words, knowing that someone wrote “Analyst” as their job title on Facebook might not be of much help when making predictions about their ideal professional career. However, by considering complementary and related data, like their education, company and friend, SYMAN can infer that the person is in fact a “Systems Analyst” at Cloudera.

Comparing biographical, professional and educational data against the career path of a “typical” systems analyst, Identified can now predict that Palantir, for example, might be the best (and most logical) next step in the career path for that particular analyst.

Ach gut, Identified wil zo graag aan overpromising doen dat ze SYMAN ook voorspellende gaven toedichten. Dat gaat vast goed aflopen…

O ja, en dit is wat Identified met de Facebook ‘data’ wil doen:

Identified wants to turn Facebook into a candidate database just as LinkedIn has converted its own for similar uses.

Natuurlijk. Facebook is inderdaad bij uitstek geschikt om een kandidatendatabase van te maken. Nog even los van het feit dat Facebook gebruikers hier vast heel blij van zullen gaan worden. Way to go!

Er is ook een people aggregator ambitie waar te nemen:

Moving forward, the co-founders tell us that they’re also keen on integrating other datasets, applying SYMAN not only to Facebook, but to LinkedIn, Twitter, Pinterest, Quora, Github and others.

Dit is misschien de enige weg die als enigszins zinvol kan worden beschouwd. Alleen zou ik dan nooit SYMAN gebruiken maar een van de proven extractie-oplossingen. En eentje die ook meer talen dan Engels weet te verwerken…

En daarnaast wil Identified SYMAN graag aan de hele wereld aanbieden:

Also on the roadmap […] is the development of an API for a variety of social media sites, which would allow companies to use SYMAN to clean and organize their data, on-demand. Data-cleaning-as-a-service, in other words.

Je verzint het niet! Dat geen van de andere partijen hier ooit aan hebben gedacht. Of…

Conclusie
In haar oorspronkelijke opzet heeft Identified, ondanks enorme beloftes, volledig gefaald. De me-too LinkedIn kloon op Facebook heeft net als alle andere kloonjtes geen enkele tractie weten te ontwikkelen door gebrek aan toegevoegde waarde. Met haar pivot tot technologieleverancier doet Identified een op voorhand tot mislukken gedoemde poging om alsnog relevant te worden binnen het Facebook domein. De uitkomst is net zo voorspelbaar en onafwendbaar als haar eerste poging was.

Geef een antwoord