In het Westland hebben ze een tekort aan middelbaar en hoogopgeleid personeel en daar moet een oplossing voor komen. Stichting Westland Marketing heeft daarom een campagne gelanceerd: ‘An offer you can’t refuse’. Het doel van de campagne is om young professionals enthousiast te maken voor een baan in de Greenport van Nederland. En hoe kan het ook anders, daar zit een win-actie aan vast. Is de prijs dan een baan naar keuze in het Westland? Nee, het is een reis naar Napels. Vreemd? Het wordt nog een stuk vreemder…
Die reis naar Napels is een afgeleide van de commercial. Hierin spelen vier toppers uit het Westland de hoofdrol. De inspiratie voor de video lijkt vooral te komen van The Godfather. Het is een maffia-achtige setting waar, in plaats van drugs zaden worden geproefd. Dat is uiteraard een topproduct waar mensen voor nodig zijn om het op te slaan, te distribueren en te verkopen. Maar die hebben ze niet. En wat is dan dat ‘offer you can’t refuse’? Een koffer vol geld. Als laatste komt de pay-off nog even langs: “Westland. Where nature meets innovation’. Wat betreft nature en innovation; ik heb er niets van teruggezien in het filmpje. Het mooiste is eigenlijk nog dat er geen één typisch product uit het Westland te zien is in het filmpje.
Ik zou niet weten waarom dit de interesse zou wekken van young professionals, behalve uiteraard diegenen die alleen om geld geven. Onbegrijpelijk dat ze hebben gekozen voor deze video, in plaats van een filmpje over het Westland dat ergens verstopt zit in de website. In deze video worden alle sterke punten van de Greenport belicht met leuke voorbeelden. En daar komt de pay-off wel tot zijn recht.
Verder kun je op de website een deel van de vacatures vinden. In de tekst wordt beschreven dat ze heus niet alleen op zoek zijn naar afstudeerders. Maar in de eerste drie vacatures is het al twee keer raak:
Om de prijs, het weekendje Napels, te winnen hoef je overigens niet te solliciteren of een baan in het Westland te ambiëren. Het simpelweg delen van de campagne op Facebook, Twitter, LinkedIn of via de mail is genoeg. Dus zin in de zon? De spelregels kun je hier vinden.