Advieskantoor bestempelt ondernemers als dom

Logotype Kruger & PartnersAdvieskantoor Krüger & Partners heeft een analyse gemaakt van de ramingen van het CPB. En het resultaat van die analyse is al jarenlang bekend bij trouwe lezers van RecruitmentMatters; de ramingen van het CPB zijn vrijwel altijd (veel) te positief. Maar het advieskantoor gaat vervolgens een reuzestap verder door het volgende te stellen in relatie tot die te positieve ramingen van het CPB:

Dit zet ondernemers op het verkeerde been. Ondernemers zouden door de cijfers ook de eigen omzet en winst van tevoren te optimistisch inschatten. Dit leidt er vervolgens toe dat ze te laat, te weinig en niet doortastend genoeg ingrijpen.

Wat zegt het advieskantoor hier nou in hemelsnaam?

Denkt zij werkelijk dat ondernemers in Nederland zo dom zijn dat ze eerder het CPB dan hun eigen omzetcijfers (en vooral de ontwikkeling daarvan) geloven? Of is dit slechts een goedkope marketingtruc om klanten te werven (het bedrijf adviseert tenslotte op het gebied van Corporate Restructuring & Recovery)?

In dit geval hoop ik op het laatste. Want ik ga er vanuit dat tegenwoordig alleen de overheid nog in het CPB gelooft. Tenslotte moet je wel luisteren naar een instituut dat je bakken met geld kost. Maar verder kan ik me niet voorstellen dat er in Nederland nog iemand is die meer dan 2 functionerende neuronen heeft en de ramingen van het CPB slikt.

Geef een antwoord