Entelo krijgt funding, verhoogt prijzen met 100% en ziet nieuwe kansen

Logotype EnteloTheSocialCV is niet langer de enige people aggregator die een injectie van meerdere miljoenen heeft gekregen; gisteren werd bekend dat IT people aggregator Entelo per 13 juni een Series A funding van $ 3,5 miljoen heeft gekregen van Battery Ventures en Menlo Ventures. En waar TheSocialCV haar autonomie heeft opgegeven en voortaan als onderdeel van Dice door het leven gaat, is Entelo nog altijd een zelfstandig bedrijf.

En waar gaat Entelo dit geld voor gebruiken? Naast het bedienen van haar more than 80 corporate customers is het bedoeld om te kunnen groeien en om de ambitieuze claim to fame van Entelo door te ontwikkelen, de predictive analytics engine genaamd Sonar. Waarmee Entelo claimt de ontvankelijkheid van een kandidaat voor een aanbod te kunnen bepalen. Een bijzonder riskante propositie, maar big data & predictive analytics equals big funding. Zullen we maar zeggen. En Entelo heeft een zeer grote broek aangetrokken met Sonar.

Forse prijsverhoging
Blijkbaar maakt $3,5 miljoen dat Entelo ook de mogelijkheid heeft om haar pricing model eens flink onder handen te nemen. Want per 1 juli is er geen mogelijkheid meer om Entelo op maandbasis af te nemen. Voortaan is de minimumtermijn 1 jaar en daarvoor mag het niet-onaanzienlijke bedrag van $12.000 op de rekening van Entelo overgemaakt worden. Vooraf te betalen, wel te verstaan. De motivatie voor deze verandering is opmerkelijk:

What we’ve learned over the last couple of years is that the customers who have the most success with Entelo are the ones who look at hiring and their use of Entelo with a longer-term commitment in mind. Therefore, as of July 1st we’ll be discontinuing the option to purchase Entelo on a month-to-month basis. We’re excited to commit additional resources to work with our customers going forward and this better allows us to do that.

Met andere woorden; Entelo wordt naar eigen mening blijkbaar teveel opportunitisch gebruikt (abonnement voor maximaal een maand) voor het invullen van een concrete behoefte. Entelo zet hiermee kleine bedrijven met een geringe inhuurbehoefte dus per direct buitenspel. Of naait ze een oor aan van maximaal $11.500 om 1 positie per jaar in te vullen (tot 1 juli is de prijs voor een maandabonnement $500). Maar in dat laatste geval zou het betreffende bedrijf wel zeer actief meewerken aan het aannaaien van dat extreem dure oor.

Overigens is het interessant om te zien dat Entelo spreekt over haar ervaringen over the last couple of years terwijl het bedrijf pas sinds oktober 2012 haar poorten heeft geopend. Ze heeft ongetwijfeld voor de lancering al ervaring opgedaan met een zeer select groepje klanten, maar daar zal een totaal andere relatie mee zijn geweest.

Entelo zegt met deze verandering dus eigenlijk dat ze geen retailer wil zijn; het bedrijf gaat voor de corporates. Dat geeft haar concurrenten |(en dat zijn er wel een paar) een markt met 1 speler minder. Overigens legt de enorme prijsverhoging wel meteen een bodem onder de omzet van Entelo; die moet met meer dan 80 bedrijven dus minimaal $ 1 miljoen zijn. En met een groter aantal seats per bedrijf een veelvoud daarvan. Ik ben benieuwd welk aandeel de twee VC’s in het bedrijf hebben gekregen…

Entelo’s nieuwe ambities
Naast de in mijn optiek megalomane plannen rondom haar predicitve analytics engine heeft Entelo ook een aantal realistischer toekomstplannen.

Zo is Entelo blijkbaar van plan om ATS-koppelingen te gaan maken, waarbij in het verleden afgewezen sollicitanten kunnen worden gekoppeld aan de Entelo database. Een vorm van oud goud, want mogelijk zijn deze personen ondertussen wel geschikt voor beschikbare posities:

Jon Bischke, Entelo’s chief executive, says he is looking into ways of helping large companies comb through their files of prior years’ prospects who weren’t hired — but whose recent achievements might have turned them into first-rate contenders. Companies’ own applicant tracking systems aren’t likely to contain updates once formal candidacies are over, he notes. But Entelo aims to fill that gap, he says.

De structuur is hetzelfde als TheSocialCV’s update service Freshup, maar de manier waarop het verhaal wordt verteld is een bijzonder interessante; zeker in een wereld (ICT) waar structurele schaartste heerst. Als bedrijven op een fatsoenlijke manier sollicitanten hebben afgewezen ligt er zeker een rebound mogelijkheid.

En verder wil Entelo naast IT people aggregator ook academisch people aggregator worden:

Bischke says the company’s next vertical will be academia because professors are creating large pools of public data about themselves on sites like ResearchGate and Academia.edu. .

Dat is overigens een domein waarin TalentBin al geruime tijd actief is. En ik vraag me af of het nieuwe pricing model van Entelo erg geschikt is voor dit domein.

Hyperbole
Overigens ziet CEO Jon Bischke een grote toekomst voor Entelo:

[…] algorithm-based hiring will eventually become part of most white collar professions

Geheel in de stijl van de uberhype die big data en predictive analytics op dit moment is. Het is blijkbaar nog altijd zo dat overpromising zorgt voor funding. En meestal ook voor teleurstellende resultaten. Maar die laatste worden meestal pas veel later zichtbaar; hoewel iedereen aan zijn klompen kan aanvoelen dat if it sounds to good to be true, it usually is to good to be true. Blijkbaar hebben we een behoefte om bedot te worden. 

Overigens is Entelo is als IT people aggregator gewoon een verdomd fraaie tool.

People aggregators
Voor het gemak ook nog even een overzicht van de people aggregators tot nu toe:

Geef een antwoord

1 Comment