Naar aanleiding van de bizarre resultaten van een door Robert Half Belgie uitgevoerd onderzoek onder CFO’s en financieel directeuren sprak ik twee weken geleden de hoop uit dat het financieel management in Nederland minder achterlijk zou zijn dan bij onze zuiderburen. Die hoop is helaas ijdel gebleken. Waar gaat het hier om? Volgens Robert Half vinden de Belgische CFO’s en financieel directeuren onder meer het volgende:
Bij het vergelijken van LinkedIn-profielen met traditionele cv’s, stellen meer dan acht op tien (83%) dat het traditionele cv betrouwbaarder en accurater is dan profielen op LinkedIn.
En naar nu blijkt zijn hun Nederlandse collega’s het daar roerend mee eens:
4 op de 5 (79%) CFO’s [heeft] meer vertrouwen in een CV dan in de informatie op een LinkedIn profiel. 83% van hen twijfelt aan de betrouwbaarheid van informatie op LinkedIn-profielen.
Met droge ogen!
De motivatie voor dit gebrek aan vertrouwen klinkt als een echo; hoewel er dit keer geen percentages bij worden genoemd:
CFO’s missen een systeem om de betrouwbaarheid van informatie op LinkedIn te toetsen. Daarnaast vinden ze LinkedIn relatief anoniem; mensen hebben vaak het gevoel dat zij online meer kunnen doen en zeggen dan offline.
Het ontbreken van een systeem om informatie op LinkedIn te toetsen? Dat bestaat al jaren en heet het checken van referenties. Dat online meer kunnen doen en zeggen dan offline gaat om het mogelijk overdrijven van ervaring en vaardigheden op LinkedIn (29%) van de CFO’s geeft aan dat het overdrijven van ervaring en vaardigheden volgens hen te makkelijk gebeurt bij LinkedIn). Inderdaad, dat is helemaal nieuw en kwam voor de komst van LinkedIn nooit voor. En dan LinkedIn relatief anoniem is? Hebben deze financiele rakkers uberhaupt al een keer naar een LinkedIn profiel hebben gekeken? Welke anonimiteit? Een cv is onzichtbaar voor de rest van de wereld en het LinkedIn profiel is voor de gehele wereld zichtbaar. Maar het cv is betrouwbaarder. Natuurlijk…
Is de financiele beroepsgroep collectief soms achtergebleven gebied? Het moet haast wel. Alleen lijkt het volgens het onderzoek van Robert Half Nederland daarin niet alleen te staan:
Het gebruiken van LinkedIn als wervingstool wordt op dit moment ook door weinig HR-managers gedaan, zij geven de voorkeur kandidaten aan te trekken door middel van online vacaturebanken en bedrijfswebsites. Uit onderzoek blijkt dat slechts 19% van de HR-managers LinkedIn gebruikt voor het vinden van geschikte kandidaten.
Fucking hell! Bij welke bedrijven is Robert Half langs geweest? Bouwbedrijven? Transportbedrijven? Agrarische sector? De melkboer op de hoek?
Volslagen onzin.
Marco
says:Met snelle onderzoekjes en polls op de website verpakken marketeers lulkoel als wetenschap, schrijven er vervolgens kolder over en plakken er een pakkend kopje op, in de hoop even snel de aandacht te trekken voor hun tanende en zinloze merk. Onzinnige plerf, waar het internet vol van is.
Laurens Tienkamp
says:Content marketing going bezerk…
Dave Vervoord
says:Marc,
Met dit soort onderzoeken zetten steeds meer zogenaamde specialistische detachering- en werving&selectie-bureaus zich volledig buiten spel.
Geeft ons onderknuppels corporate recruiters alleen maar nog meer reden om wel vol in te zetten op werving via LinkedIn.