Adecco steelt en bedriegt

Grote woorden, maar Adecco is ook zo ongelofelijk in de fout gegaan dat zelfs deze grote woorden nog onvoldoende weergeven wat de grootste uitzender ter wereld heeft geflikt. Let op. Adecco heeft een competitie uitgeschreven onder de titel Around the World in 80 jobs. En ze hebben een trademark op deze titel, zoals de actiesite laat zien:

Adecco: Around the World in 80 jobs

Maar hoewel Adecco een trademark heeft op de naam van haar competitie, heeft ze het idee en zelfs de naam simpelweg gestolen van deze site:

Around the World in 80 jobs

Deze site bestaat al bijna twee jaar en is een eenmansinitiatief van Turner Barr.

Inderdaad, een bedrijf met een omzet van meer dan EUR 20 miljard heeft het concept en de naam van hun enorme marketing campagne simpelweg gestolen van Turner Barr. Schandalig. En misselijkmakend. Maar het wordt nog erger.

Want naar aanleiding van een blog posting van Turner Barr, waarin hij zijn onmacht, verbijstering en frustratie onder meer als volgt beschrijft:

My name is Turner Barr, the creator of AroundtheWorldin80Jobs.com, a site and web series I’ve poured my blood, sweat, tears, energy and money into for almost 2 years. Recently, I was both astonished and demoralized to find that my entire brand, image and web personality was swiped for use in a marketing campaign by some massive multi-billion dollar a year company, without ever being asked for permission or acknowledged. The video for their marketing campaign was particularly creepy for me, as even my age and personality didn’t escape the level of detail spent on creating this doppelganger (they used a paid actor of course).

reageert Adecco via Facebook als volgt; op een volledig zielloze en steriele wijze waarbij ze tegelijkertijd de hoge jeugdwerkloosheid als schaamlap en bliksemafleider gebruikt:

We’re sorry for some recent negative comments. We’d like to make something clear.
The intention of Adecco’s youth initiative was to give perspective to young people so they can better prepare to enter the workforce and achieve their ambitions. Youth unemployment throughout the world is an at all time high. This can not stand.
We understand there is concern with the use of the term “Around The World In 80 Jobs” and we take this seriously. We’ve worked to resolve this and to create a mutually beneficial solution. We will continue to do so. In the meantime, our only goal is to inspire young people to find a way to work. We invite you to join us.

Wat een stel hypocrieten…

Hiermee laat het bedrijf zien geen greintje fatsoen te hebben. Blijkbaar is Adecco bereid haar merk te grabbel te gooien omdat ze te gierig was om zelf een oorspronkelikjke campagne te verzinnen. Het lijkt er echter niet op dat Adecco hiermee gaat wegkomen.  Ondertussen zijn er onder het steriele Facebook berichtje al bijna 700 vrijwel uitsluitend negatieve reacties geplaatst. En de Twitterstrream van de Adecco actiesite laat alleen nog maar dit soort tweets te zien:

image

Social media is a bitch.

Adecco zal uit een totaal ander vaatje moeten gaan tappen om deze minderwaardige actie te corrigeren. Ik ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat Adecco daar zal achter gaat komen. Ondertussen loopt de schade aan haar corporate en employer brand steeds verder op. Het bedrijf verdient niet beter.

Goedkoop blijkt ook hier weer duurkoop te zijn.

Geef een antwoord

9 Comments
  • Sinclair
    says:

    Het niet zelf bedenken van een campagne is triest. Maar de Adecco reactie vind ik veel erger. Sinds jaar en dag verdienen uitzendburo’s aan het aan het werk helpen van vooral jonge mensen. Dat doen deze profit organisaties uit commercieel belang. En dan een maatschappijk verantwoord tintje willen geven aan ordinair eigenbelang (jonge mensen aan het werk helpen) dat middels jatwerk onder de aandacht wordt gebracht. Chique…Adecco is bereid om aan het oplossen van de jeugdwerkloosheid te verdienen. 

  • Janneke
    says:

    “We invite you to join us”. Hadden ze dat nu echt tegen Turner? Want als dat zo is, getuigt dat niet alleen van een overduidelijk gebrek aan fatsoen, maar ook nog eens van een dosis lef én naïviteit in één.

  • Raoul van Heese
    says:

     
    Ai… “Unfortunately, we have been unable to find common ground so far.”…. ze weten echt niet hoe ze eenling Turner Barr aan boord moeten halen…intussen denken credits op te bouwen met youth unemployment.
    Wie adviseert Adecco in haar communicatie? 

  • Marc Drees
    says:

    Adecco lijkt onverminderd vast te willen houden aan haar gestolen campagne:
     
    We have seen and heard your sincere concern about our recent youth employment initiative and take your feedback very seriously. We deeply regret if we hurt Turner Barr. This was never our intention when we set up our “Around the World in 80 Jobs” contest. We clearly see that Turner is an inspiration to many people. We feel there should be more of such initiatives that inspire people to live their dreams and achieve their ambitions. Unfortunately, we moved forward with a name and contest that clearly upset Turner and his community. We sincerely apologize for that mistake. 

    When Turner contacted us about his concern, and we understood the full situation, we immediately engaged with him to try to make things right. Unfortunately, we have been unable to find common ground so far.

    Most of all, we are sorry that an initiative we truly care about – youth unemployment – has been negatively received. 

     
    Wat een stelletje doofstommen bij de communicatie-afdeling van Adecco! Het is niets minder dan diefstal door Adecco; deze manier van communiceren maakt het alleen maar erger.