Adecco heeft na de diefstal van de naam en het concept van Turner Barr’s Around the world in 80 jobs een niet-aflatende barrage aan negatieve berichten via social media te verduren gehad. Ondertussen heeft Adecco naar aanleiding hiervan de twitterstream op haar actiesite verwijderd, maar daarmee toont ‘s werelds grootste uitzender niet meer dan struisvogelgedrag. De negatieve berichten gaan onverminderd door, zoals op de Facebookpagina Way to Work goed te zien is. Deze pagina, oorspronkelijk bedoeld voor Adecco’s gestolen actie, staat helemaal vol met negatief commentaar. Het is een massale aanklacht tegen de minderwaardige houding van Adecco geworden.
Het verwijderen van de twitterstream is ondertussen de enige zichtbare actie van Adecco. Verder houdt het concern de kaken stijf op elkaar; blijkbaar in de ijdele hoop dat deze shitstorm wel over zal waaien. Die kans is echter bijzonder klein. Ik vraag me af of Adecco de derde stap in ‘haar’ campagne Around the world in 80 jobs nog zal durven te maken; het bekendmaken van de winnaars op 25 juni.
Inderdaad, op 25 juni staat deze bekendmaking op de agenda:
De 25ste is dus een belangrijke dag. Ik vraag me af of Adecco de gore moed heeft om de bekendmaking van die winnaars door te laten gaan. En als dat gebeurt hoop ik dat de winnaars voor de eer bedanken. Maar misschien kunnen ze dat beter al voor die tijd doen.
Overigens zal dit debacle naar alle waarschijnlijkheid nog wel gevolgen krijgen bij onze zuiderburen. Want volgens een reactie op deze blog posting is het Brusselse reclamebureau Mortierbrigade verantwoordelijk voor de Around the world in 80 jobs campagne van Adecco. Mortierbrigade heeft nog niets van zich laten horen. En dat terwijl deze partij heel wat heeft uit te leggen. Waarbij het dan wel weer handig is dat Adecco’s CEO (Patrick De Maeseneire) een Belg is. Spreken ze in ieder geval dezelfde taal…
Opvallend is verder dat het eveneens in Brussel gevestigde videoproductiebedrijf MiB (Made in Brussels) als een razende afstand heeft genomen van enige verantwoordelijkheid, en dat terwijl MiB de video heeft gemaakt die grote overeenkomsten zou vertonen met de oorspronkelijke video van Turner Barr. Op Facebook zegt MiB hierover het volgende:
As you surely know, the ideas for ad campaigns are provided by the advertising agency and who knows how they got their inspiration. We at MiB made it possible for their creative idea to take form and bring it to the screen. We grabbed this very challenging opportunity to show how strong our production network is all around the world and turned a "fun idea on paper" into an amusing and exciting little film… didn’t we?
Vrij vertaald: We hebben het niet geweten, we hebben alleen maar een video gemaakt. Eens kijken of deze verdediging gaat werken…
Overigens is hier de video van Adecco te zien die het bedrijf blijkbaar zelf al heeft afgeschermd op YouTube.
1 Comment