Adecco erkent fouten

Kijk eens aan! Adecco heeft, volgens eigen zeggen, overeenstemming bereikt met Turner Barr, de blogger waarvan Adecco schaamteloos het volledige concept Around the world in 80 jobs had gestolen. Dit zegt Adecco enkele uren geleden namelijk op haar Facebookpagina:

We have spoken with Turner and have come to an agreement about how we can make it right with him. Sometimes corporations can make mistakes. We are sorry, Turner.

We will also deliver on our promise to the youngsters who won and deserve a unique job experience. We will make sure that every winner experiences the possibilities and opportunities the world of work brings.

We’ve learned a lot in the past few weeks. We will work to make this right. We will do this because we are a company of great people who sometimes make mistakes, learn from them and do better next time.

Barr heeft aangegeven nog een posting te gaan plaatsen, maar gaf in deze tweet aan dat ook volgens hem een overeenkomst is bereikt:

Tweet Turner Barr

Ik ben benieuwd of hij zijn op 24 juni aan Adecco gestelde eisen heeft gerealiseerd.

  1. Apologize for your mistake, and take responsibility
  2. Compensate me the same amount that you paid your advertising firm for the Around the World in 80 Jobs marketing initiative that was built off of the back of my work. From my understanding, this was about $50,000.
  3. Cease and desist using my brand name Around the World in 80 Jobs and drop the trademarks that you are pursuing.
  4. Donate $50,000 to Save Elephant Foundation (a nonprofit dedicated to providing care and assistance to captive elephants) to prove your commitment to bringing awareness to social responsibility. This organization and its founder, Lek Chailert, are true examples of social responsibility and an inspiration to us all. I had the opportunity to work with the elephants and Lek and she really inspires me as she fights a lot of big vested interests in Thailand and Southeast Asia and pursues what she believes is right despite fierce opposition.  A $50,000 donation would along way in showing you are committed to being socially responsible, more than merely throwing a contest with prizes.

 

Ik ga er vanuit dat Barr in zijn blog posting hier melding van zal maken.

De weg is nu ook vrij om de winnaar van Adecco’s competitie bekend te maken. Op de actiesite is nu dit te zien:

Adecco, 3 rondes

En als je op de link Winners klikt krijg je onderstaande, wel zeer summiereboodschap te zien:

Aankondiging winnaars

En daarmee komt Adecco’s campagne naar het zich laat aanzien tot een abrupt en voortijdig einde. Wat erop lijkt te duiden dat in ieder geval de derde eis van Barr door Adecco is ingewilligd.

Adecco heeft een bijzonder pijnlijke les in fatsoen gehad. Het bedrijf dacht zich in eerste instantie als de arrogante corporate te kunnen gedragen maar ontdekte alras dat ze geen poot aan de grond kregen. Vervolgens werd een periode van radiostilte ingelast in de hoop dat de storm wel zou overblazen. Maar ook dat werkte niet. Met bovenstaande erkenning als eindresultaat. Het heeft veel te lang geduurd en het bedrijf is pas gebogen onder de niet aflatende druk vanuit social media omdat haar naam teveel schade aan het oplopen was. Geen intrinsieke motivatie; slechts een geldelijke. Waardoor de vraag kan worden gesteld: Heeft Adecco echt geleerd van haar fouten? Dat zal haar manier van handelen bij een volgende ‘situatie’ gaan uitwijzen. Gezonde scepcis is echter op haar plaats.

Turner Barr heeft voor zijn recht gestreden en lijkt te hebben gewonnen. Ik wacht nog even zijn blog af voordat ik daar helemaal van overtuigd ben. Maar indrukwekkend is het in ieder geval wel. Van harte gefeliciteerd!

Geef een antwoord

4 Comments
    • Marc Drees
      says:

      Sterker nog: kostbare (voor Adecco) en zeer waardevolle (voor Barr)! Of hoe corporates leergeld betalen voor hun onbewuste onbekwaamheid met social media, netiquette of gewoon: fatsoen. Dit kan regelrecht de lesboekjes in.

  • Marc Drees
    says:

    Op zijn blog heeft Turner Barr aangegeven dat Adecco op al zijn eisen is ingegaan. En daarmee is voor hem volledig recht gemaakt wat krom was. Adecco heeft dus ook aangegeven de naam Around the world in 80 jobs niet meer te gebruiken; zoals al min of meer bleek uit de minimale felicitaties op Adecco’s actiesite.
     
    Een goede ontwikkeling waarmee Adecco haar ondertussen zeer publieke faux-pas heeft teruggedraaid. Of, zoals Adecco het zelf zei: We’ve learned a lot in the past few weeks. En hopen dat ze het geleerde nooit meer zullen vergeten. Decency goes a long way.