Adecco heeft in haar pogingen om achtereenvolgens haar diefstal van het concept en de naam van Around the world in 80 jobs te verdoezelen, toen dood te zwijgen en vervolgens toe te geven tegelijkertijd de participanten in haar eigen competitie tekort gedaan. Waarmee de volgende social media blunder van ‘s werelds grootste uitzender is begonnen. Een van de participanten in deze competitie heeft op Adecco’s Facebook actiepagina de volgende reactie geplaatst:
First, I want to make it very clear that I don’t care about losing this competition. It was a competition and that is the nature of such things. However during my interview, it was stated to me that winners would be announced and that we would be notified of our win or loss on June 25.
Instead, you remained dead silent the entire day yesterday. You did not even send a simple email stating why winners and losers were not notified on the day you publicized. Then today you randmomly send out emails to everyone saying that we lost…which is ok…and refuse to announce the winners as conveyed by your organization. It is not transparent. It is not fair that we not know who we lost against.
I’m highly disappointed in your lack of ethics at this point. I have tried to remain understanding but you have gone too far. We deserve to know who the winners are because we deserve to know who we lost to. When I am told something, I expect it to happen. If it doesn’t then I lose faith in the organization. Keep your word and let us know who won this contest. Currently, it looks as though it’s just all lies and games with you.
Hopsakee! In haar paniekerige pogingen om van de negatieve berichtgeving verlost te raken heeft Adecco zich in het volgende wespennest gestort.
Het is daarbij interessant om te zien dat Adecco wel regelmatig reageert op de vele andere (vergelijkbare) klachten, iedere keer met dezelfde boodschap:
Rest assured,our jury already selected the winners of our work experience contest. The selection was not easy but all were evaluated using the same criteria namely a combination of their game scores and application videos, which the jurors fully considered.
Due to the recent controversy, we are currently not publicly announcing the winners’ identities. We will do so if the winners agree and are comfortable to carry out their work experience opportunity. It should be their personal choice after the recent unfortunate sentiment.
Adecco had deze informatie natuurlijk meteen naar alle overgebleven participanten moeten sturen en deze vervolgens ook op de eigen actiesite en de Facebook actiepagina moeten plaatsen. En ze had dat op 25 juni moeten doen, niet een dag te laat. Ongeacht wat de particpanten van Adecco’s gedrag inzake Turner Barr vinden; Adecco heeft een belofte aan haar eigen participanten gebroken. Blunder op blunder dus.
En natuurlijk is het herhalen van dezelfde boodschap aan alle verontwaardigden zelf weer een bron van irritatie. Wat onder meer tot deze zeer terechte reactie aanleiding geeft:
Adecco, do yourself a huge favour and stop posting your standard reply to everyone. You’ve dug yourself out of one hole with Turner, but are now digging another. If you need some help with PR, give me a call, or indeed anyone other than the team you are currently using.
Kan er in hemelsnaam iemand dit bedrijf of great people who sometimes make mistakes, learn from them and do better next time gaan helpen? Want ze komen er op eigen kracht echt niet uit…
Sinclair
says:@Barend
Je mag eraan verdienen. Alleen zie ik veel bedrijven nogal creatief met modewoord MVO omgaan. Alleen omdat je dan in RFP’s aanbestedingen etc een verhaaltje kunt toevoegen. Een Adecco dat zegt dat er meer jongeren een kans moeten krijgen legt de bal bij de inleners die deze jongeren moeten inhuren. Doet dus niets anders dan ervoor. Goedkoop.
Sinclair
says:Het niet zelf bedenken van een campagne is triest. Maar de Adecco reactie vind ik veel erger. Sinds jaar en dag verdienen uitzendburo’s aan het aan het werk helpen van vooral jonge mensen. Dat doen deze profit organisaties uit commercieel belang. En dan een maatschappijk verantwoord tintje willen geven aan ordinair eigenbelang (jonge mensen aan het werk helpen) dat middels jatwerk onder de aandacht wordt gebracht. Let wel dat ‘nobele’ doel moet de actie vergoeilijken. nee dan is het chique..Adecco is bereid om aan het oplossen van de jeugdwerkloosheid te verdienen.
Barend
says:Bedoel je nou dat je als bedrijf niet aan MVO mag verdienen?
Herbert Prins
says:Ik ben beschikbaar