Mijn premium account bij LinkedIn verliep enige tijd geleden omdat LinkedIn geen EUR 179,40 van mijn rekening kon afschrijven als gevolg van een verlopen creditcard. Geen man overboord, ik was geen premium ‘member’ meer. Maar enkele weken daarna ontving ik onderstaande e-mail van LinkedIn, met als titell We want you back:
Kijk eens aan, een korting van 25% die ik niet zou hebben gekregen als ik automatisch had laten vernieuwen. Of liever gezegd, als ik mijn nieuwe creditcard gegevens aan mijn LinkedIn account zou hebben toegevoegd. Een bijzondere situatie, om het zacht te zeggen. Want als ik trouw was gebleven en op eerdere reacties van LinkedIn had gereageerd met het bijwerken van mijn creditcard gegevens had ik EUR 197,40 moeten betalen. Maar omdat ik feitelijk te lui was om dat te doen kan ik zomaar 25% korting krijgen.
Met andere woorden, een loyale klant wordt royaal genaaid. Een vertrekkende klant daarentegen wordt beloond. Fijn om te weten… Ik hoop nu maar dat ik niet te lui ben om jaarlijks deze routine te herhalen. Als ik er teminste vanuit mag gaan dat LinkedIn deze aanbieding in een standaard marketing routine heeft zitten. En dat lijkt me wel erg waarschijnlijk.
Eenieder die voortaan ook voor 25% minder hetzelfde wil hebben weet nu wat te doen.