Autoverkopen imploderen in Nederland

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En hoewel het in de PIIGS-landen nog altijd bijzonder slecht gaat met die gezondheid is het vooral Nederland waar we ons bijzonder grote zorgen moeten gaan maken.

Maar eerst even de trend van de autoverkopen in de PIIGS-landen:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – juni 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – juni 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

De vorige maande gesignaleerde ontwikkeling dat de PIIGS-landen zich lijken te stabiliseren, zet zich ook nu nog onverminderd door. Met uitzondering van Ierland die plotseling een ferme knik naar beneden maakt, een versnelling van de daling die alweer een aantal maanden aan de gang is. Is Ierland op weg naar verdere steun vanuit Europa?

Maar de PIIGS-landen zijn sinds enkele maanden niet langer de grootste zorg als het om autoverkopen gaat. Dan schuift de aandacht ineens op richting de kernlanden van de Eurozone. En in het bijzonder naar Nederland:

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – mei 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – mei 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Holy crap! Verleden maand leek het beeld al dramatisch genoeg, maar deze keer is de daling niet anders te omschrijven als een vrije val. We lijken op Ierland in de tweede helft van 2008. Nederlanders willen plotseling geen auto’s meer kopen. Met of zonder groen waas…

Tegen deze dramatische achtergrond zijn de dalingen van Duitsland en Frankrijk zonder meer beperkt te noemen, maar in relatie tot de ontwikkeling die we bij de PIIGS-landen hebben gezien toch nog altijd meer dan opmerkelijk. Want waar de PIIGS-landen stabiliseren, imploderen de ‘sterke’ landen. Althans, als het om autoverkopen gaat. Het is maar goed dat de economie van Frankrijk zich ondertussen aan het herstellen is. Overigens is dit alleen in de wereld van president Hollande, voor de rest van Frankrijk is het verhaal diametraal tegenovergesteld.

Geef een antwoord

5 Comments
  • Melle Gloerich
    says:

    Dat de grafiek laat zien hoe het staat met de autoverkopen, dat klopt. Maar dat de grafiek wat zegt over de gezondheid van de economie is een aanname die ervan uitgaat dat we auto’s gebruiken zoals we dat altijd hebben gedaan. Ik denk namelijk dat we de auto anders zijn gaan gebruiken en dat de ‘sharing economy’ en toegang tot een auto belangrijker wordt dan het bezit van een auto. Het succes van Zipcar is een mooi voorbeeld hiervan: Grofweg, 1 miljoen mensen die gebruik maken van 10.000 auto’s.

      • Melle Gloerich
        says:

        Haha, maar wel steeds meer greenwheels, etc. Maar inderdaad zorgen deze partijen niet voor de -23%, toch kan je misschien spreken over een vraag die niet ingevuld wordt door het aanbod. Hetzelfde verhaal als bij de muziekindustrie waar jarenlang een daling te zien was in de winst en omzet terwijl het gebruik van muziek alleen maar toenam. Misschien lenen mensen makkelijker een auto van iemand. Of is het bezit van een auto minder vanzelfsprekend geworden.
        Kortom, ik denk dat er meer verklaringen voor de extreme daling zijn te vinden dan ‘ongezonde economie’.
         

        • Marc Drees
          says:

          Ons huidige economische model is gebaseerd op groei. Zonder groei imploderen we op de enorme schuldenberg die we met elkaar hebben gecreëerd. Het zou me niets verbazen als er in de afgelopen jaren bij consumenten een reset heeft plaatsgevonden waarbij het najagen en/of vervangen van bezit op zijn minst in een lager tempo plaatsvindt. Maar dit heeft tot gevolg dat we onszelf in een akelige spiraal donderen waarbij steeds minder uitgaven aanleiding is tot meer bezuinigingen die op haar beurt vervolgens tot nog minder uitgaven leiden. Met de volgende bezuinigingsronde tot gevolg. Rinse and repeat. 
           
          Oftewel hoe verstandig gedrag voor straf zorgt. En straf zorgt voor nog meer verstandig gedrag; niemand gaat geld uitgeven als er een onzekere toekomst voor de deur staat. Dit scenario is naar mijn mening een veel belangrijker driver voor imploderende autoverkopen dan enig andere ontwikkeling. Maar dat is niets meer dan een educated guess.