LinkedIn Q2 2013: te gek voor woorden!

LinkedIn icoonLinkedIn heeft voor de zesde achtereenvolgende keer haar eigen guidance ruim overtroffen. En daarmee heeft het social professional network wederom de financieel analisten positiief verrast met een aanzienlijk beter dan verwacht resultaat over het tweede kwartaal van 2013. De omzet steeg tot maar liefst $364 miljoen; 59% boven de omzet van hetzelfde kwartaal in 2012. En $17 miljoen hoger dan de bovengrens van de guidance voor het tweede kwartaal.

Allemaal fantasstisch natuurlijk, maar hoe lang denkt LinkedIn dit nog vol te houden? Uit alle hoeken en gaten moet de omzet geperst worden, en de guidance voor Q3 2013 is alweer naar boven bijgesteld, evenals de verwachting voor de jaaromzet.

De omzet van LinkedIn kent drie segmenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) en Hiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn, tegenwoordig als Talent Solutions omgedoopt). Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

%bijdrage aan de omzet per segment, Q1 2009 – Q2 2013. Bron: LinkedIn

%bijdrage aan de omzet per segment, Q1 2009 – Q2 2013. Bron: LinkedIn

Hiring Solutions laat de bekende daling voor het 2e kwartaal zien, maar deze keer is de daling wel zeer beperkt. En voor Marketing Solutions geldt exaxct de omgekeerde situatie; een wel zeer beperkte stijging van de bekende Q2 piek. Waarmee het toneel klaar lijkt te zijn voor een poging van Hiring Solutions om de 60% omzetgrens in Q3 te doorbreken. Waarmee LinkedIn dus definitief de stickers vacaturesite en ATS opgeplakt kan krijgen.

Maar hoewel de recruitment community dus verreweg de belangrijkste moneymaker is, lijkt LinkedIn zich daar niet naar te gedragen. De site lijkt uitsluitend gericht op content, content, content en traffic, traffic, traffic. Waarbij ik onwillekeurig moet terugdenken aan een memorabel, een zeer beschamend, opreden van Steve Balmer (CEO Microsoft) waar hij als een dronken beer over het podium wankelde en uitsluiten developers, developers, developers wist uit te stoten.

Verder is LinkedIn haar ‘members’ (our members come first)  steeds meer aan het sufspammen. Hoewel de groei van LinkedIn in aantallen ‘member’s nog altijd zonder meer indrukwekkend is, ben ik vooral benieuwd naar de aantallen onzichtbare afhakers en waar zij zich naartoe bewegen. LinkedIn lijkt in mijn optiek steeds meer op een homp deeg met teveel gist. Het rijst de pan uit maar aan de binnenkant worden er daardoor steeds grotere gaten getrokken. Deze onttrekken zich nu nog aan het oog maar als de voortekenen niet bedriegen is dat slechts een kwestie van tijd.

Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q2 2013. Bron: LinkedIn

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q2 2013. Bron: LinkedIn

De omzet per ‘member’ heeft zich weten te herstellen van de unieke dip van Q1 en is ook weer uitgestegen boven de voorlaatste piek van Q4 2012. Warbij zowel Hiring Solutions als Marketing Solutions een duit in het zakje hebben gedaan, Premium Subscriptions is nauwelijks gestegen.

Ondertussen, eind Q2, staat het aantal ‘members’ op ruim 238 miljoen, en groei van maar liefst 20 miljoen in een kwartaal. De groei van het aantal ‘members’ lijkt zich ook weer te versnellen, getuige onderstaande QoQ groei van de afgelopen jaren:

Procentuele groei aantal LinkedIn ‘members’, QoQ, Q3 2009 – Q2 2013. Bron: LinkedIn

Procentuele groei aantal LinkedIn ‘members’, QoQ, Q3 2009 – Q2 2013. Bron: LinkedIn

In zowel Q1 als Q2 van dit jaar is dus steeds een hoger groeipercentage gerealiseerd. Zou LinkedIn deze opgaande lijn weten vast te houden? En waar komen al die extra ‘members’ overigens vandaan? Nieuwe landen, nieuwe groepen binnen bestaande landen?

Omzetontwikkeling voor Q3 2013
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het derde kwartaal van 2013:

image

In de aanloop naar de resultaten van het tweede kwartaal was LinkedIn alweer door de $200-grens heen geschoten en vandaag zal daar nog wel het een en ander bijkomen. Er is zelfs al bullsih praat van het doorbreken van de $300-grens in 2014. Maar om een verdere groei van de waarde van het aandeel te garanderen zal Linked Ook de guidance voor Q3 fors moeten overtreffen.

Meer over een kwartaal.

Geef een antwoord

1 Comment