Monster Q2 2013: zwaar omzetverlies, geen verkoop en grote (vage) plannen…

Trumposaurus MonsterWaar Monsters’ bizar slechte resultaat van Q1 nog tot een winstsprong van het aandeel met 10% leidde, is het nog slechtere resultaat van Q2 (omzetdaling van 11%, in Europa zelf –22%…) reden voor een winstdaling van het aandeel met 4%. Blijkbaar is er weer enige ratio op de beurs aanwezig.

De totale omzet van Monster is voor Q2 uitgekomen op $200 miljoen. LinkedIn heeft alleen al met haar Hiring Solutions in Q2 nog meer omzet gemaakt ($205 miljoen). En daar waar Monster alleen maar krimpt blijft bij LinkedIn de omzet alleen maar groeien.

Maar er is hoop. Althans, volgens Salvatore Iannuzzi (CEO Monster). Al is het bijzonder vage en onduidelijke hoop.

Anderhalf jaar nadat Monster zichzelf in de etalage had gezet is de vruchteloze zoektocht naar een koper ten einde. Iannuzzi:

As we anticipated and discussed on our first quarter earnings conference call, active conversations with regard to the potential sale of the company came to a conclusion during the second quarter […]

Monster heeft zeer lang met zichzelf rondgeleurd maar naast wat nieuwsgierige rondneuzende concurrenten en een enkele opkoper op zoek naar een voordeeltje is er dus niets concreet geworden. Waardoor er voor Monster niets anders opzat om zichzelf als winkeldochter uit de etalage te halen en het hele verkooptraject als een volledige mislukking af te schrijven. En laten we in dit verband dan nog heel even stilstaan bij de overname van Indeed, naar verluid voor meer dan $1 miljard. Monster is na gisteren $641 miljoen waard… En vandaag, met tegenvallende banencijfers uit de VS, vast nog wat lager…

Maar wacht, er is goed nieuws. Weet iedereen nog wat Iannuzzi een kwartaal geleden zei? Nou, onder meer dit:

[…] the Company is developing a number of key initiatives that are expected to be introduced over the next 6 months.

Dat klonk toendertijd als niets minder dan een vlucht naar voren. Een bot om naar de financieel analisten te gooien in afwezigheid van enig goed nieuws. En dat moest dus ook dit keer worden herhaald worden, gegeven de ongekende omzetdaling van 11%. Dit keer is het James Langrock (CFO en EVP) die nadere ‘uitleg’ geeft over deze key initiatieves:

What I can tell you at this time is we have a number of very strategic initiatives underway, which we believe will substantially move the company forward and really challenge the competition broadly, in new ways that we haven’t done before. I don’t want to be mysterious about it but I really don’t want to disclose our strategy too early. But we are making a lot of progress, and probably towards the end of the year, sometime in the fourth quarter, and if we feel we’re not ready, we’ll do it in the first quarter […]

De promotie van key initiatives naar very strategic initiatives is veelzeggend. Of nietszeggend. Maar het is in ieder geval wederom een keiharde (en bijzonder vage) vlucht naar voren door Monster. Het kan in Q4 zijn maar ook in Q1 van 2014, maar Monster komt met meerdere very strategic initiatives die de concurrenten zullen uitdagen… Ocharme, zouden de toehorende analisten de ongekende ‘successen’ van 6Sense en BeKnown alweer zijn vergeten? Het zou me niets verbazen…

O ja, BeKnown werd precies 0 keer genoemd tijdens de conference call…

Dit zei Iannuzzi tijdens de analist call naar aanleiding van het resultaat van Q2 20911, slechts twee jaar geleden dus:

BeKnown launched late in the quarter, is Monster’s new professional social network application on Facebook, and brings Monster’s global leadership in connecting people to jobs together with the world’s largest and most active social network. It is another important tool in our arsenal for connecting seekers with employers. BeKnown was launched simultaneously in 35 countries and 19 languages, and is steadily gaining members. We continually enhance BeKnown as we receive feedback from our members. We plan to launch mobile BeKnown by the end of the third quarter.

Ondertussen probeer heel Monster BeKnown keihard te negeren. Maar wie weet is een van die key, pardon very strategic initiatives wel het nieuw leven inblazen van dit zinloze initiatief. Monster is tenslotte niet in haar eerste fout gestikt.

Geef een antwoord

1 Comment