Vandaag lanceerde LinkedIn haar University Pages. Waarmee het grootste social professional network ter wereld vanaf heden ook middelbare scholieren tot haar doelroep gaat rekenen. En daarmee de confrontatie met Facebook aangaat, ook al zal LinkedIn dat natuurlijk niet hardop zeggen. Maar wie de jeugd heeft, heeft de social network toekomst en op dit moment is dat het exclusieve domein van Facebook.
Maar LinkedIn wil daar verandering in brengen door haar leeftijdsgrens te verlagen naar 16 jaar en op zoek te gaan naar middelbare scholieren die zich gaan orienteren op vervolgonderwijs. Met University Pages. Volgens mij is het niet veel anders is dan een Company Page, waar je als (toekomstige) student het volgende kan doen:
LinkedIn wil de professionals van morgen dus zo vroeg mogelijk zien te vangen, lang voordat ze enige werkelijke waarde voor het social professional network gaan opleveren. LinkedIn gaat de professional al in de wieg opzoeken, hoewel ze in dat geval nog iets eerder van start zal moeten gaan. Want anders heeft die toekomstige professional allang voor Facebook gekozen en is het slechts een kwestie van tijd voordat Facebook ook voor die toekomstige professional gaat kiezen met aanvullende oplossingen.
Waar we een hele serie mislukte LinkedIn kloontjes op Facebook hebben gezien is het nu LinkedIn die een soort bijzonder saai Facebook kloontje op haar eigen site lijkt te hebben gerealiseerd. Maar misschien vergis ik me en zijn er daadwerkelijk honderden miljoenen tieners die als een dolle universiteiten gaan zoeken op basis van gewenste carriere. En contact zoeken met de meer dan 200 miljoen ‘members’ om van hen te leren. Etc. Sounds like shitloads of fun.
LinkedIn legt het overigens als volgt uit:
- Join the conversation: University Pages are a great place to get regular updates about campus news and activities from the schools themselves, to ask questions, and engage with both the campus community and alumni of schools.
- Explore universities worldwide: Interested in graduate schools in France? Start by searching for schools in Paris. Then, explore the careers of graduates to see which schools will get you to your goal. Connect with students or alumni for their perspectives on the school.
- Check out notable alumni: What kinds of leaders does this school produce? From astronauts to architects, executives to entertainers, explore the notable alumni who have done great things since graduation.
- Expand your opportunities: Are you choosing a major or considering a mid-career shift? Explore the careers of philosophy or physics graduates. You might be surprised at the diverse professional paths they’ve taken. See where they live and work, what they do, and even the skills they’ve acquired along the way to see what’s possible for you.
- Build your network: Transform those brilliant, creative, hard-working people you met (or will meet) on campus into a lifelong professional network. Alumni can reconnect with former classmates, and students can cement relationships with current and future classmates.
Op basis van al dit moois zie ik voor mijn geestesoog al drommen jongeren al trappelend van ongeduld voor de poorten van LinkedIn staan. En niet te vergeten al die universiteiten die er een site bij krijgen en een blik community managers moeten opentrekken. University Pages zijn een match made in heaven. Of zou het slechts een natte droom van LinkedIn zijn? De toekomst zal het uitwijzen.
Maarten Lermytte
says:Ik vraag me af waar men nu echt naartoe wilt i.p.v. gewoon de aandeelhouders tevreden te houden.
Geen enkele CEO kan toch tevreden worden van al dat geconnecteer en versturen van berichten van studenten?