Marije Koets vertrekt bij ManpowerGroup

Marije Koets

Eerder vandaag ontving ik dit anonieme bericht:

Directeur Marketing & Communicatie Marije Koets verlaat ManpowerGroup

Sinds vorig jaar zomer was Marije Koets directeur marketing & communicatie bij ManpowerGroup na een machtstrijd met de vorige directeur marketing & communicatie. Ze kwam vanuit het driekoppig directie van Experis. Het is nog niet bekend wat ze gaat doen.

Volgens een insider binnen Experis paste haar manier van leidinggeven niet binnen de cultuur van Manpower. ‘In interviews ging ze er prat op dat ze zo speciaal en eigenwijs was. Ze had een eigen aparte manier van leidinggeven.Daardoor zijn veel goede mensen weggegaan. Marije Koets is een goede vak vrouw en marketeer maar geen mensen-mens’.

Volgens een andere e-mail die ik ontving wordt Koets opgevolgd door Dennis Denekamp.

Als ik me niet vergis is met het vertrek van Koets niemand van de Vitae “webbers” nog over bij ManpowerGroup. Corporate can do that to you.

Geef een antwoord

18 Comments
  • Peter
    says:

    Ik ben sinds kort weer in Nederland na een mooie werkervaring in het buitenland. En aangezien ik met Marije Koets ga werken was ik benieuwd wat er over haar wordt geschreven, dat doe ik trouwens altijd. Dus toen ik deze blog zag, ben ik het gaan lezen en eerlijk gezegd ken ik Marije niet goed. Maar ik ben verbaast over de reacties van haar collega’s. En snap ik niet waarom niemand hierin de regie heeft genomen. Ik heb Marije nu twee keer ontmoet en gesproken en ik heb een beeld van haar. En ja, grootdeels deel ik wat ik hier lees maar dat maakt niks uit. Als zakenvrouw komt ze over zoals een zakenvrouw moet zijn: hard en verstandig en je eigen kroost verdedigen. Omdat ik dus zaken met haar doe, heb ik gevraagd naar dit artikel. Dat veroorzaakte een emotie die ze niet voor haar kon houden en voordat ik het wist, werd ze kwaad op mij 🙂 Haha, alsof ik de schuldiger ben. Een gevoelig punt dus waardoor ik nu nog steeds niet weet wat waar is en wat niet waar is. Maar ik weet in elk geval wel dat dit haar zwakke punt is en waar ik me op moet focussen met onderhandelen. Ja, een mens zit raar in elkaar. 

  • Jan Willem
    says:

    Experis was Vitea, waar ik ben begonnen. Vitea is overgekocht door Manpower en vandaar die naamsverandering. Veel collega’s zijn weggegaan. Ik werk inmiddels voor de concurrentIk geloof dat het team van Marije met uitzondering van Anne Ruth, Miryam en Wieneke allemaal weg zijn. Zelf had ik geen problemen met Marije en eerlijk gezegd vind ik het ook niet echt netjes om dit soort berichten te plaatsen en hierop te reageren. 

  • Carel
    says:

    Grappig dit bericht want ik ben werkzaam via Freelance United en heb Marije aldaar leren kennen. In het begin was ze zeer sympathiek  en was ze benieuwd en volgens mij ook oprecht geinteresseerd wie ik was, wat ik deed, wat ik wilde, wat mijn ‘ dromen’  waren etc. Ik moet zeggen: ik was zwaar onder de indruk. Tot dat ik ergens niet mee eens was. Toen heb ik een andere Marije gezien. Een vrouw die niet bang is om te dreigen. Die dingen zei als: ‘ ik maak je kapot’  en ‘ ik zorg ervoor dat je nooit meer ergens komt te werken’.  Die alles tegen me ging gebruiken (wat ik aan haar heb verteld) en vooral persoonlijk werd. Ik was eerlijk gezegd geschrokken en vooral overvallen door deze gebeurtenis. Benieuwd wie nou daadwerklijk die Marije is, kwam ik door mijn zoektocht op deze website. En wat ik lees in de reacties is allemaal waar: van haar collega’s tot de mensen die dus ook zo’n ervaring heb gehad. Voer voor psychologen zou ik zeggen 🙂 Ik ben in elk geval weggegaan bij Freelance United en heb het geluk dat mijn opdrachtgever tevreden was waardoor ik gewoon nog mijn job heb. 

  • Pien
    says:

    Ik lees nu pas dit bericht en ik schrik van de reacties van vooral het team. Het artikel is misschien wat scheef omdat het eenzijdig is en er niet is gedaan aan wederhoor. Maar goed, het is dan ook geen journalistiek maar een blog. De reacties en emoties van haar teamleden zijn te begrijpen maar benadrukken vooral wat er in principe al in het artikel staat. Ik heb kort geleden een collega van hen, Susan, gesproken en die vertelde me ook wat meer over Marije Koets waarvoor zij heeft gewerkt. Ik schrok behoorlijk dat een persoon zo’n (negatieve) invloed kan hebben op het team. Als organisatie zou ik me behoorlijk zorgen maken om deze manier van communiceren. 

  • Nienke
    says:

    Met verbazing lees ik dit bericht. Waarom wordt die Marije niet gebeld voor een reactie maar geven haar teamleden op een zeer vreemde en vooral onprofessionele weg reactie. Alleen de woordkeuze al: ‘bitch’, ‘je kan gek van haar worden’, ‘ze kan hard zijn’, ‘soms inconsequent’, ‘wijf’; ik ken Marije niet maar door deze bewoording krijg ik wel een beeld. En dat is niet echt positief. Ik verbaas me erover dat niemand van de directie behalve directeur Though Leadership (wat dat ook mag zijn) een reactie geeft maar dat is volgens mij vanuit zijn emotie. Dit is een slecht voorbeeld van en omgaan met crisiscommunicatie. Door de reacties en vooral de toon daarvan, ben ik verder gaan zoeken op ‘manpower’ maar daar vind ik absoluut geen reacties vanuit manpower. Opvallend want daardoor krijg ik nu het gevoel dat ze dit bericht veel belangrijker vinden dan een onderzoek, een interview met die directeur of de website. Dat zijn dus de gevolgen als iedereen vanuit een organisatie gaat reageren. 

  • Meter
    says:

    Willen de mensen van het communicatie team van manpower reageren op de twee andere topics over die website en dat onderzoek? Dat is veel belangrijker en daar blijft het stil. 

  • Nicoline van Mulken
    says:

    Met ongeloof lees ik dit stuk. Ik begrijp niet waarom dit artikel waarin elke inhoudelijkheid, onderzoek of objectiviteit ontbreekt, op deze manier geplaatst is.
    Het woord riool journalistiek zou meer passen. Het siert de teamleden die vanuit hun hart en op basis van hun ervaring het artikel weerleggen. En ik sluit me daar volledig bij aan.
    Nicoline

    • Frank
      says:

      ”Het siert de teamleden die vanuit hun hart en op basis van hun ervaring het artikel weerleggen. En ik sluit me daar volledig bij aan” – is dat zo? Vakinhoudelijk is dit het slechtste wat je kan doen op reactie van een artikel. Dus jij vindt het gewoon dat iedereen uit een team maar vanuit emotie kan reageren. Ik heb de namen eens opgezocht en wat blijkt: ze werken al lang als communicatie medewerker en komen allemaal uit de Experis hoek. Verdacht nietwaar? Eerste regel tijdens crisis communicatie: reageer vanuit de organisatie en vooral niet uit emotie. 
      Wat ik ook niet snap is het gebruik van riooljournalistiek. Ik hoor graag waarom je die heftige term gebruik. Is het misschien zo omdat er wordt geschreven over iemand waarmee jij wel goed hebt gewerkt? Of dat er iets kritisch wordt geschreven over haar? 

      Ten slotte: hoezo weerleggen de teamleden het artikel door hun reacties? Als je de reacties juist leest, dan zie je dat het belangrijker wordt gemaakt dan het eigenlijk is: iemand gaat weg, so what, en blijkbaar paste die persoon niet zo goed bij de organisatie, so what? 

  • Hein van Meeuwen
    says:

    Goede morgen,
    Hoop dat een ieder die gereageerd heeft op dit artikel zich morgenochtend eens goed in de spiegel aankijkt. Je zou je dan eens kunnen afvragen hoe jij het zou vinden als er ongevraagd over je geoordeeld en gesproken wordt.. waardeloos….

  • Charles
    says:

    Natuurlijk is dat een mening van iemand die met Marij heeft gewerkt. Ik heb een aantal jaren geleden met en onder Marije gewerkt en als je het hebt over ‘Ze kan hard zijn en zeer direct, soms inconsequent maar altijd integer,en voor niemand bang’; dat herken ik maar ik ken ook de andere kant als je haar tegen je hebt. Dan is ze niet zo integer. Dat heb ik bij mijn collega’s gemerkt waardoor er veel mensen zijn vertrokken. Laten we haar niet heiliger maken dan ze is want ze heeft genoeg mensen kapot gemaakt bij Vitae door haar houding. En dat weet jij ook. 

  • Anne Ruth
    says:

    Goed zo Jan Maarten! Ben het helemaal met je eens. Ik werk bijna 9 jaar voor Marije en heb enorm veel van haar geleerd: Marije zorgt ervoor dat je op je tenen gaat lopen. Dat betekent soms kramp in je benen, maar wel dat je groeit. Ze is enorm slim, erg sensitief en begaan, kan soms als een bitch uit de hoek komen, maar is een heel gaaf wijf. Ik ga haar enorm missen.

  • Mirjam van der Toorn
    says:

    Hear hear Jan Maarten. Jij schetst een eerlijk portret. Bovenstaand artikel niet. Jammer en niet verdiend. Een goed vakinhoudelijk blog onwaardig. 
    En ja, ik ben een van de teamleden die Marije haar vrijheid gunt en haar bedankt voor de leerzame jaren.

  • Jan-Maarten Rovers
    says:

     
    Verrassend stukje. Daar wil ik als insider graag op reageren! Ik werk een aantal jaar zeer nauw samen met Marije, zowel bij Experis in haar rol als webber, en bij ManpowerGroup, in haar rol als directeur. 
    Een paar dingen kloppen zeker in bovenstaand stukje. Speciaal en eigenwijs zeker. Een aparte manier van leidinggeven misschien. Als je het geven van eigen verantwoordelijkheid en gelijkwaardigheid creëren, je altijd proberen scherper te krijgen en je ideeën te verrijken apart vind klopt dat. 
    als direct report weet ik waar ik het over heb. Je kan af en toe gek van haar worden maar ze brengt je altijd verder. Ik ken weinig mensen met meer visie en durf. Het is ook bewonderingswaardig hoe Marije altijd voor haar mensen en haar visie gaat staan. Ze kan hard zijn en zeer direct, soms inconsequent maar altijd integer,en voor niemand bang. 
     In de tijd van Vitae naar Experis en in de tijd van Marcom directeur in Diemen  zijn er zijn de afgelopen jaren moeilijke keuzes gemaakt, en ongetwijfeld ook foute (het is net een mens) En dat je als leider niet iedereen te vriend maakt lijkt me ook een gegeven. 
    Ik denk dat ik namens het hele team spreek dat wij het een groot verlies voor ons en de organisatie vinden en haar het aller aller beste toewensen en een stukje zoals hierboven het allerlaatste is wat ze verdient. Lieve Marije, Heel veel succes met alles wat je gaat doen en bedankt voor het lachen!!!  We zullen je missen!
     
    Jan-Maarten
     
     

    • Marc Drees
      says:

      Toevallig ken ik Marije ook, en ik herken jouw schets van haar eerlijk gezegd volledig. Ik zou haar omschrijven als een bijzonder inspirerende ADHD-er die ongetwijfeld veeleisend is maar daarin altijd streeft naar kwaliteit. Maar als ik een tekst toegespeeld krijg en ook nog van drie andere kanten bevestiging van het vertrek krijg neem ik dat soort informatie op face value.

    • Recruiter
      says:

      Waarom gaat een directeur van Manpower op een blog zijn eigen MT zitten verdedigen? 

      Ik zou deze discussie intern houden, want zo komt het niet sterk professioneel over en ga je steeds meer twijfelen of mw. in kwestie wel fair is weggegaan.

      Zonder de reacties neem je dit bericht ter kennisgeving aan. Maar nu een algemeen directeur en marketing communicatie mw. zich extern gaan uiten getuigd het weinig van kennis en know-how allemaal. Wat maakt ons dat nou uit of mw. wel of niet goed functioneerde?

      Het is een blog over recruitment, geen inside troubles die binnen elke onderneming heersen. En dan ga je niet dit naar buiten brengen, meneer Rovers in kwestie.