#SOSUEU: Andre Hellstrom – Spotify

Andre HellstromAndré Hellstrom bespreekt een case study over sourcing bij het welbekende Spotify. Zijn profiel-foto op LinkedIn is ondanks, of misschien dankzij de baby, geniaal. Zijn headline is nog mooier: ♫ ♪ ılıll|̲̅̅●̲̅̅|̲̅̅=̲̅̅|̲̅̅●̲̅̅|llılı ♪ ♫

Dat mag allemaal als je bij Spotify werkt. Spotify heeft niet alleen de muziekwereld op z’n kop gezet met hun service van streaming muziek, maar heeft daarin ook een onorthodoxe aanpak. Ik verwacht dan ook een onorthodoxe aanpak van sourcing!

André gaat ons iets vertellen over hoe Spotify social media gebruikt om kandidaten te vinden en aan te nemen. Nu lijkt me dat met 5 miljoen volgers op Twitter, 37.000 Likes op spotifyjobs’ Facebook account. Het twitteraccount @spotifyjobs heeft echter maar weinig volgers. Is ook niet verwonderlijk als 80% van je tweets links naar vacatures zijn. Jobvite wordt gebruikt als ATS en André is hier matig tevreden over. Ze kunnen in ieder geval een koppeling maken naar social media. De reden waarom ze geen of nauwelijks vacatures posten via hun @spotify-account, is omdat het teveel zou afwijken van hun merk(beleving).

Ter compensatie van de vacaturespam wordt er regelmatig een Q&A gehouden op Twitter. De Q&A wordt de dag van tevoren aangekondigd en op de dag zelf wordt de Q&A ingeluid met de foto van de recruitment manager van Spotify. De eerste keer werden er 31 vragen beantwoord. Lang niet alle vragen konden beantwoord worden aangezien ze onvoldoende mankracht hadden. Maar goed, het was een begin. Hoe het er nu voor staat is onduidelijk.

Hoezeer social media daadwerkelik werkt voor Spotify, is ook onduidelijk. André komt met de hilarische uitspraak “We’re really bad on measuring stuff in general”. Dit spreekt boekdelen.

Om kandidaten te vinden is niet al te lastig, als je recruit namens een bedrijf met een naam als Spotify. Om daadwerkelijk met ze in contact te komen is lastiger. Zo was er een techneut die naar eigen zeggen al door 130 verschillende mensen (recruiters) benaderd was. Ook André had hem een tweet gestuurd, maar kreeg geen reactie. Dus stuurde André deze techneut (Jonathan) de volgende Spotify-playlist (excuus voor de beroerde kwaliteit):

playlist

Ja, die kandidaat was binnen.

André geeft eerlijk aan dat het voor hem nog redelijk nieuw is. Niet zozeer recruitment, maar het omgaan een naam als Spotify vraagt om een andere aanpak dan hij als voormalig freelancer gewend was. So far so good André!

 

Geef een reactie

1 Comment