#SOSUEU: Wolfgang Brickwedde

Wolfgang BrickweddeDan nu verder met Wolfgang Brickwedde, directeur van Institute for Competitive Recruiting, die het gaat hebben over Sourcing in Germany: Lessons and strategies for EU sourcers. Duitsland is een van de landen in Europa met een bijzonder lage werkloosheid, dus lessen en strategieen voor sourcers zijn ongetwijfeld meer dan welkom.

Na enige algemene Europese statistieken, onder meer met de Internetpenetratie, mate van social network gebruik (in Duitsland is dat volgens Alexa achtereenvolgens (Facebook, YouTube, Xing, Twitter, LinkedIn) en de niet-verwonderlijke (zeer) lage penetratie van LinkedIn in Duitsland. En niet geheel onbelangrijk, de werkloosheidscijfers in Europa. (Gebrek aan) schaarste is tenslotte een belangrijke factor in de mate waarin actieve werving (sourcing) belangrijk is.

In Duitsland stellen 90% van de werkgevers dat ze problemen hebben met het vinden van medewerkers, 60% van de recruiters ontvangen minder dan 20 sollicitaties op openstaande vacatures, 40% van de werkgevers stellen dat zij de beste kandidaten weten te vinden. Employer branding is een hot topic in Duitsland, overigens is ook social media recruitment (op de vierde plaats) nog best wel een hot topicje.

Meest succesvolle source of hiring in Duitsland zijn nog altijd vacturesites, gevolgd door corporate wervingssites en op de derde plaats social media (XING, Twitter, etc). Alleen is die derde plaats net iets meer dan 10% terwijl vacaturesites op 32,5% staat. Het belang van social media groeit overigens gestaag (maar traag) terwijl het belang van vacaturesites gestaaf (maar traag) afneemt. Met andere woorden, 1 op de 10 nieuwe medewerkers zijn via social media gevonden (zowel passief als actief).

Actieve werving in Duitsland is in 3 jaar tijd gegroeid van 10% tot bijna 25%. XING is het belangrijkste platform voor sourcing, gevolgd door Facebook en dan pas Linkedin. En binnen die 25% zijn overigens 40% van mening dat ze nog lang niet alle mogelijkheden van social media sourcing gebruiken. Slechts 10% stelt dat ze alle mogelijkheden heel goed gebruiken.

De toolkit van de Duitse recruiter: XING (veelvuldig, 4,5 op een schaal van 5), cv databases, LinkedIn, Google zoekmachine, Facebook, boolean search strings (beperkt, 2 op een schaal van 5), Twitter. XING is dus de dominante tool, een beetje zoals LinkedIn in Nederland.

Geef een antwoord