#SOSUEU: the day after

Logotype Sourcing Summit EuropeNa een onafgebroken nachtrust van ruim tien uur, waarin ik volgens mijn vrouw onbegrijpelijk had gebrabbeld over hacks, AND’s en OR’s is het nu tijd de slaap uit de ogen te wrijven en te reflecteren over de afgelopen twee dagen. En ik kan daar eigenlijk heel kort over zijn. De Sourcing Summit Europe was fantastisch. Het was het eerste event waarbij vrijwel alle presentaties lering (en vermaak) boden, de aanwezigen actief betrokken waren (en werden) en waar alle voorzieningen (behalve Internet bandbreedte) werkelijk uitstekend verzorgd waren. Fantastisch dus.

Als het enthousiasme van de aanwezigen en de kwaliteit van dit event enige indicatie is, kan het niet anders dan dat actieve werving in komende jaren in belang en aanzien zal gaan groeien. Een groei die naar alle waarschijnlijkheid ook gepaard zal gaan met een geleidelijke democratisering van de ‘black art’ van boolean search naar toepassingen waar de benodigde kennis meer onder de motorkap verborgen is. En daarmee zal de toegankelijkheid toenemen en actieve werving mainstream worden.

Als ik iets heb geleerd, is dat goede boolean searchers niet perse meesters zijn in het bedenken van indrukwekkende boolean search strings maar zich uitstekend kunnen verplaatsen in de doelgroep waarbinnen zij proberen kandidaten te vinden. Of, om met een quote van de grote Wayne Gretzky te spreken:

A good hockey player plays where the puck is. A great hockey player plays where the puck is going to be.

Verder heb ik de indruk dat boolean search teveel een art en te weinig een science is terwijl er juist verdomd veel logica nodig is om die kunstvorm succesvol te laten zijn. Ik ben vooral benieuwd wat ontwikkelingen op het gebied van people aggregation en semantic search hierin kunnen gaan betekenen. Waarbij ik verwacht dat uiteindelijk ook de grootmeester van de schaakcomputer zal verliezen.

Als laatste nog even een impressie van het event op basis van een foto van de afsluitende discussie naar aanleiding van een aantal prikkelende stellingen:

Discussie op #SOSUEU 2013

Van links naar rechts:

  • Balazs Proczay (Randstad Sourceright), een verborgen diamant en volgens mij een tweede Glen Cathey
  • Jonathan Campbell (SocialTalent), de man die twee dagen lang de conferentie aan elkaar heeft gepraat en ook nog kans heeft gezien om zelf een presentatie te geven
  • Jim Stroud (Bernard Hodes Group), sourcer en een onvervalst podiumdier. Deze man moet je zien.
  • William Fischer (WorkDigital/Dice), de ‘mad scientist’ die misschien wel boolean searchers overbodig gaat maken
  • Irina Shamaeva (Boolen Strings), de Gretzky onder de boolean searchers

en natuurlijk onze eigen Bas Westland als tijdelijke spreekstalmeester.

Ik hoop van harte dat organisator Philip Tusing volgend jaar naar Amsterdam terugkeert met een nieuwe aflevering van de Sourcing Summit. Randstad heeft in ieder geval haar conferentieruimte alweer toegezegd. Ik hou mijn agenda vrij. En ik zou iedereen die ook maar iets met actieve werving te maken heeft (of wil hebben) van harte aanbevelen om hetzelfde te doen.

Geef een reactie

5 Comments