Autoverkopen in augustus in Nederland verder omlaag

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En met die gezondheid is het in Euroland niet zo goed gesteld. Hoewel het bijzonder opvallend is om te zien dat in de PIIGS-landen (Portugal, Italie, Ierland, Griekenland en Spanje) de bodem lijkt te zijn bereikt, terwijl de kernlanden het een stuk minder doen.

Maar eerst even de trend van de autoverkopen in de PIIGS-landen:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – augustus 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – augustus 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Vrijwel alle PIIGS-landen lijken op een (tijdelijke?) bodem te zijn aangekomen waar ondertussen al enige tijd wordt rondgedobberd. Een opmaat naar een mogelijk herstel? Wie weet, hoewel de ontwikkeling van de werkloosheid in deze landen hier geen enkele aanleiding voor lijkt te bieden. Het enige land dat zich daadwerkelijk lijkt te herstellen is Portugal. Hier is mogeljk een correlatie te vinden met de sinds enkele maanden dalende werkloosheid in dat land. Het is echter zeer de vraag in hoeverre deze daling houdbaar is gezien de nog altijd immense structurele problemen in dat land.

Waar de PIIGS-landen collectief weliswaar doodziek maar stabiel zijn als het om autoverkopen gaat, zijn het de kernlanden van de Eurozone waar het een foute boel is. En Nederland is hierin een negatieve uitschieter:

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – augustus 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – augustus 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

De vrije val in Nederland is godzijdank tot stilstand gekomen, maar de daling zet zich door. Ondertussen staan we op –24,2% ten opzichte van 2008. Autodealers hebben het bijzonder slecht in ons land. Maar ook in Frankrijk en Duitsland, de automakers van Europa, is er weinig tot geen reden tot juichen. En dat terwijl in Duitsland de economie er helemaal niet slecht voorstaat. Maar waarschijnlijk is dit nog altijd het effect van de cash for clunckers actie die Merkel aan het begin van de financiele crisis heeft gedaan. Nooit gedacht dat de crisis zo lang zou duren. En dat zorgt nu voor ellende.

Als er ergens herstel is dan laat zich dat in ieder geval niet in de autoverkopen binnen Euroland zien.

Geef een antwoord