Een kerstboom van sollicitatieknoppen?

Jawel, in navolging van LinkedIn (medio 2011), Indeed (begin 2012) en XING (maart 2013) is er sinds dit voorjaar ook een Apply with Linked knop. Inderdaad, dat zijn veel sollicitatieknoppen. Teveel, als je het mij vraagt, want de call-to-action bij een vacaturetekst kan er nu dus zo uit gaan zien:

image

Een kerstboom aan sollicitatieknoppen… Zou deze interactiedraak al ergens bestaan? Het zou me niets verbazen.

Het is nog maar de vraag of hiermee het eind in zicht is. CareerBuilder broedt misschien op haar eigen sollicitatieknop en als XING en LinkedIn een knop hebben kan Viadeo toch niet achterblijven? Wat het aantal vendor-gebonden knoppen op zes zou brengen. En het liefst ook nog in een opvallend maar wel vloekend kleurtje ten opzichte van de andere knoppen…

Meerdere knoppen voor dezelfde actie is vanuit user experience natuurlijk een draak van een oplossing. Welke knop verdient de voorkeur? Verwarring zaaien bij een potentiele sollicitant lijkt me geen goede strategie. En die verwarring kan bijzonder groot worden. Welke knop heeft prioriteit? De eerste? De grootste? De felste? De lelijkste? Een knop met Now er op? Zou de werkgever of intermediair liever willen dat ik met hun eigen knop reageer of willen ze juist dat ik een knop van een social netwerk kies?

Wordt het tijd voor een overkoepelende sollicitatieknop? Of, zoals collega-blogger Annemarie Stel schertsend voorstelde, om een soort catch-all people aggregator knop te fabriceren.Kan je je hele online presence in 1 klap in het ATS van de werkgever of intermediair spuiten. Scheelt recruiters weer zoekwerk op social media…

Kunnen we binnenkort een soort battle of the buttons verwachten of wordt dit soepzooitje verborgen onder een groepbutton met de knoptekst Solliciteer via…? Waarbij in navolging van de social bedelbuttons al die vendor-specifieke knopen verborgen worden onder… een knop. Gaat vast wonderen doen voor de conversie, maar voor de potentiele sollicitant is het waarschijnlijk een stuk rustiger.

Geef een reactie

4 Comments