Cvgram: zeer magere personal branding tool

Logo en logotype cvgramIn mijn nimmer eindigende verkenningstocht langs social (professional) network en aanverwante sites was Cvgram er eentje die bijzonder lang in de koelkast heeft gestaan. Zonder enige aanwijsbare reden overigens. Cvgram is er eentje in de categorie personal branders. Een site die in steenkolen Engels het volgende over zichzelf zegt:

Cvgram professional profile is specially designed to respond in 10 seconds everything a recruiter needs to know. It will help to highlight for its visual appeal.

You snappen?

Ik ben bang dat me een ferme teleurstelling te wachten staat, maar ik kan niet meer terug…

De homepage
Dit is de homepage van Cvgram:

image

Cvgram is dus een tool om mijn, natuurlijk bijzonder saaie cv, in een aantrekkelijke infographic om te zetten. En die simpele conversie zorgt ervoor dat al die bedrijven die op zoek zijn naar ‘talent’ mij op magische wijze veel makkelijker gaan vinden. Natuurlijk…

Als ik op Get my profile now! (jawel, Now inclusief uitroepteken om er zeker van te zijn dat de bezoeker niet per ongeluk denkt dat het klikken op deze knop tot een reactie over een jaartje of wat gaat zorgen) klik, krijg ik dit te zien:

image

Met gezellige plaatjes ga ik in een hele serie stappen door het registratieproces heen, met dit als derde stap:

image

Tja, die magic is natuurlijk meteen strijdig met de API condities van LinkedIn, maar daarmee is ook per direct duidelijk dat Cvgram geen enkele tractie heeft want anders waren ze allang door LinkedIn geblokkeerd. Er is ook nog deze stap, maar die heb ik overgeslagen:

image

Ik ben tenslotte een lone wolf… Of zou het zijn omdat Facebook nogal overbodig lijkt als ik al LinkedIn heb gekoppeld. Nog even afgezien van het feit dat Facebook een aanzienlijk persoonlijker getint netwerk is en ik toch echt dacht dat ik een fraai cv ging maken via Cvgram…

Als mijn data uit LinkedIn eenmaal is binnengezogen, word ik ook nog een keer langs mijn opleidingen, werkervaringen en vaardigheden heengehaald:

image

Ondertussen is dit al mijn zevende stap; ik begin het wel een beetje zat te worden.

Maar gelukkig ben ik er eindelijk, want ik krijg het resultaat van mijn inspanningen te zien:

image

Cvgram vertelt mij dat ik mijn profiel kan wijzigen, een of ander kleurenpalet over mijn profiel kan uitstrooien en vervolgens mijn profiel distribueren. Waarbij merkwaardig genoeg ook LinkedIn wordt getoond, de site waar juist mijn hele profiel vandaan komt! Maar dan blijkbaar met colors, fonts, and background sets that suit you better. De kleuterschool is er niets bij…

Als laatste bedelt Cvgram ook nog even om mijn vrienden:

image

Voorlopig is er geen enkele reden om wie dan ook maar lastig te gaan vallen met Cvgram. Eerst maar eens zien wat ze van mijn profiel hebben gebakken en wat ik hier verder kan doen.

En hier is dan mijn door Cvgram gepimpte profiel zodat recruiters in 10 seconden alles van mij te weten kunnen komen. De tijd gaat nu in:

image

Nou, dat moet toch wel gelukt zijn. Overigens zou dat met een ‘gewoon’ cv ook binnen 10 seconden gepiept moeten zijn. Maar goed, een kniesoor die daar op let. O ja, en dit is de mate waarin ik mijn profiel kan ‘pimpen’:

image

Indrukwekkend… En ook zo goed leesbaar…

Dit is overigens mijn dashboard:

image

De vacatures zijn afkomstig van Indeed.

En dat distribueren van mijn profiel kan alleen als ik connecties toevoeg. Maar dat ga ik natuurlijk niet doen, want voor hetzelfde geld begint Cvgram die connecties lekker te spammen. Dus dat is het wel zo’n beetje.

Natuurlijk is Cvgram een Hotel California site. Een mogelijkheid om mijn profiel te verwijderen is er niet…

Conclusie
Cvgram is er eentje in het nog altijd groeiende rijtje zinloze personal branding sites zoals PictoCV, Beyond, TalentRal, Jobber’s Park en vele, vele anderen. Een absolute wildgroei aan personal branding sites die uitsluitend bestaan omdat het kan, niet omdat iemand er enige behoefte aan heeft. En net als vrijwel alle andere personal branding sites is ook Cvgram gedoemd om een leven in de marge te leiden. Tot het gelukzalige moment dat de Deathpool ook deze personal brander uit haar lijden verlost. Wat voor Cvgram een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid lijkt te zijn…

Geef een reactie

4 Comments