Actie “Jeugd op zoek” stokt op ruim 8.000 banen

Jeugd op zoekHet marketing programma van Ranstad Nederland baas Chris Heutink, Jeugd op zoek, heeft zoals verwacht haar einddoel (in 5 weken tijd 10.000 werkloze jongeren aan een baan helpen) niet gehaald. Na vijf weken is de teller blijven staan op 8.281 jongeren. Om de pijn te verzachten hebben Mirjam Sterk (ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid) en Marjolein ten Hoonte (directeur Arbeidsmarkt Randstad Nederland) tijdens de presentatie van dit cijfer warme woorden gesproken waarbij trots over het resultaat in deze barre tijden de boventoon voert.

Maar ik zou graag antwoord willen hebben op een aantal aanzienlijk relevanter zaken:

  • hoeveel van deze 8.281 jongeren werken ook nog over 1, 3 en 6 maanden (in dezelfde of een andere baan),
  • hoeveel van de 8.281 jongeren zou op dit moment geen baan hebben zonder de actie Jeugd op zoek,
  • welke verdringingseffecten heeft de actie als gevolg van banen die daadwerkelijk zijn ‘gemaakt’ als gevolg van de publiciteit

Waarschijnlijk zullen deze vragen altijd onbeantwoord blijven. Want wie wil er nou zo’n sympathieke actie van kritische kanttekeningen voorzien. We zijn toch liever blije lemmingen?

Geef een antwoord

4 Comments
  • Arno de Vries
    says:

    Of de plannen succesvol zijn, is maar te bezien. De eerste vraag is al of het geld uberhaupt op de juiste plek terecht komt. Sectorplannen, sociale partners, cofinanciering. Ik ben benieuwd hoeveel van het geld bij werkgevers / werknemers / opleidingsinstituten terecht komt. En MKB staat helemaal buitenspel. Geen sectorvertegenwoordiging, geen tijd om alle formulieren in te vullen. Terwijl MKB de bewezen banenmachine is.

  • Dirk Goossens
    says:

    Als de werkwijze succesvol is, dan lijkt het immoreel om er na een week mee te stoppen. Het lijkt er echter meer op dat deze actie redelijk kansrijken helpt met het plukken van laaghangend fruit, met als boodschap aan de kansarmeren dat het hooghangend fruit dus binnen bereik ligt.

  • Recruiter
    says:

    Mooi gezegd Marc! Ik mis bij deze kwestie van overheidsfinanciering de concrete beoordelingscriteria en meetbare resultaten.

    Want waarom investeert een overheid in een marketingcampagne van een uitzendonderneming met winstdoeleinden zonder dat er meetbare resultaten zijn.

    Resultaten:
    – Awareness merk Randstand ++
    – Naamsbekendheideffect merk Randstad +
    – Benchmark +
    – Omzet Randstad +1

    Of je nu een EFC subsidie of een POC opent in de gezondheidszorg, meetbaarheid en verwachte resultaten uit het project staat centraal. Belachelijk want met deze subsidie had beter een regionale campagne kunnen starten vanuit WMO of gemeente.

    In ieder geval complimenten voor Randstad die de overheid zo goed voor de karretje kan spannen.