Lachen met Rick Marini (BranchOut, Talk.co)

Icoon Talk.coRick Marini(oprichter BranchOut, Talk.co) heeft weer eens wat zendtijd gekocht bij TechCrunch om zijn nieuwste toekomstige Deathpool kandidaat aan te prijzen. En in deze commercial zegt de man who loves building companies that can change the world dat Facebook zijn vorige lovebaby de nek heeft omgedraaid:

BranchOut grew to a whopping 33 million users with its namesake Facebook app that helps you find friends or friends of friends to refer you for jobs. But when Facebook cut off the spammy wall posts it employed for growth […] its engagement withered.

Hoe verzin je het? BranchOut’s piramidespel had het volledige Facebook ecosysteem al herhaaldelijk platgespamt om die 33 miljoen ‘gebruikers’ te kunnen bereiken. En verder was er in het geheel geen engagement na initiele registratie! BranchOut was a lemon from the start.

Maar let op. Want niet alleen heeft Marini Talk.co gestart, er is ook een derde leven voor BranchOut!

Want dit zegt Marini over BranchOut:

“It’s not a failure. It’s still alive,” BranchOut founder and CEO Rick Marini pleads. BranchOut has been stripped down to more of a professional search tool that the startup will try to grow.

Inderdaad, na een LinkedIn kloontje op Facebook en een professioneel dagboek is de derde incarnatie van BranchOut een zoekmachine…:

BranchOut zoekmachine

De zoekfunctie naar vacatures is niets meer dan een skin over LinkUp, de Amerikaanse vacature-aggregator die uitsluitend vacatures van werkgevers aggregeert. En de Recruiting zoekfunctie laat je in Facebook zoeken op persoonsnaam, functietitel en bedrijfsnaam.

Het lijkt er overigens niet op dat deze laatste(?) poging om BranchOut in leven te houden op enig succes kan rekenen:

But “active users aren’t very big right now,” Marini admits.

Inderdaad… still alive

Maar hoe is Marini eigenlijk op het ‘briljante’ idee van Talk.co gekomen?

What the founder realized in the meantime was that people who got jobs through BranchOut were having trouble communicating with their coworkers. Companies would tell him “We’re using Yammer [or just email], but we see employees using WhatsApp, or GroupMe, or MessageMe, and we want that internally.”

De dikke duim van Marini is ongeschonden. Hoe verzin je het? Gewoon een rip van Yammer doen en dan zeggen dat de niet-bestaande mensen die een baan via BranchOut hebben gebonden moeilijk met hun collega’s konden communiceren. Gierende lulkoek!

En waar BranchOut volgens Marini een soort LinkedIn for the masses was, gebruikt hij deze gebarsten plaat nogmaals voor Talk.co:

Talk.co’s strategy isn’t centered around stealing customers from serious enterprise communication tools [MD: zoals Yammer]. Marini tells me Talk.co could be an addition, not just a replacement, but insists it’s for ”companies with 5 to 5,000 employees. If you have more you probably are already using Yammer, or Chatter, or Jive, or Skype. We’re focused on the small and mid-size business market who have no kind of service today at all.”

Hemeltjelief… Waarom gooit de goede man niet per direct de handdoek in de ring? Het doet gewoon pijn aan mijn ogen om dit soort flagrante onzin te lezen.

De doodsstrijd van BranchOut en Talk.co gaat nog wel even duren. Tenslotte heeft Marini met het BranchOut piramidespel $49 miljoen op weten te halen van volstrekt hersenloze VC’s. En dat geld is nog lang niet op.

Helaas…

Geef een antwoord