Manpower: Q3 laat voorzichtig herstel zien

Logo en logotype ManpowerVandaag publiceerde Manpower Group traditieigetrouw als eerste grote uitzender de financiele resultaten over het afgelopen kwartaal. En er is goed nieuws te melden, want de omzet is ten opzichte van Q3 2012 gestegen met 0,3% (-0,3% in constant currency). En hoewel dit natuurlijk een nauwelijks waarneembare stijging is, is hiermee wel een akelige trend doorbroken.

En even traditioneel, CEO Jeffrey Joerres is er als de kippen bij om victorie te kraaien:

We continue to experience positive momentum in all of the established strategic focus areas. Our strong results for the third quarter were driven by more positive revenue trends and operational leverage achieved through our re-calibration efforts. Our European operations’ revenue experienced slow but steadily improving trends throughout the quarter. Our team across the world remains positive and all of our brands are well positioned as we enter the fourth quarter..

Wat meneer Joerres echter vergeet te vermelden dat de brutomarge van Manpower nog nooit zo laag is geweest sinds het uitbreken van de financiele crisis in 2008. Die strong results zijn dus blijkbaar met een ferme prijsvechter mentaliteit bereikt.

Het financiele plaatje
De omzet- en marge-ontwikkeling sinds 2007 ziet er als volgt uit:

ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q3 2013

ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q3 2013

De omzet is ferm verbeterd en dat is zonder meer positief nieuws. Maar die omzetgroei is duidelijk ten koste gegaan van de brutomarge en dat is geen positief nieuws. Is Manpower een prijsvechter zoals Adecco geworden? Het lijkt er wel op. Of is de gepercipieerde toegevoegde waarde van uitzenden voor klanten steeds minder geworden. Ook dat zou geen verbazing wekken. Hoe dan ook, de bruto marge in Q3 is sinds de crisis niet zo laag geweest en ook de gemiddelde bruto marge over de vier kwartalen is op het laagste punt aangekomen. Daar is dus nog altijd geen enkel herstel te zien.

Europa laat een (veel) beter beeld zien
De recessie in Europa laat Manpower nog altijd krimpen in deze regio. Het segment Zuid-Europa laat een omzetdaling van 4,9% (-1,0% constant currency) zien ten opzichte van Q3 2012, met de volgende onderverdeling:

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Zuid-Europa, Q2 2012 vs. Q2 2013. Bron: Manpower

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Zuid-Europa, Q2 2012 vs. Q2 2013. Bron: Manpower

Er lijkt duidelijk een bodem te zijn bereikt in deze landen, waarbij de organische groei in landen als Italie en Spanje bijzonder opvallend mogen worden genoemd.

Noord-Europa komt uit op een marginale groei van 0,3% (-0,3% constant currency), met de volgende onderverdeling:

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Noord-Europa, Q3 2012 vs. Q3 2013. Bron: Manpower

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Noord-Europa, Q3 2012 vs. Q3 2013. Bron: Manpower

Dat is zonder meer opvallend (en zeer merkwaardig) te noemen. Een omzetgroei van 8% (2% constant currency) in Nederland? Terwijl de ABU slechts een daling van het volume aan uitzenduren laat zien? Ik vraag me af hoe sterk Manpower dan tegen de markt is ingegroeid. Vreemd genoeg laat de UK een krimp van de uitzendomzet van Manpower zien terwijl de UK juist wel herstelsignalen laat zien.

Geen doorzettend herstel in vierde kwartaal van 2013?
Voor de omzetontwikkeling in het vierde kwartaal van 2013 is Manpower weer minder optimistisch:

Omzetontwikkeling voor het vierde kwartaal van 2013. Bron: Manpower

Omzetontwikkeling voor het vierde kwartaal van 2013. Bron: Manpower

Vorig jaar groeide de omzet in Q4 ten opzichte van Q3, blijkbaar verwacht Manpower geen herhaling van zetten in dit jaar. Dat is opvallend te noemen. Maar misschien wel heel eerlijk. Maar daar zullen we natuurlijk drie maanden op moeten wachten voordat we hier uiteindelijk uitsluitsel over gaan krijgen.

Geef een reactie

6 Comments