Tussen de sessies van HRTech Europe door (deze zijn samen te vatten in een paar woorden, denk aan: ‘socialise’ ‘trust’ ‘just do it’ en ‘lose control’ — het maakte mij vooral duidelijk dat er een aantal minder vooruitstrevende landen dan Nederland zijn, voor de aanwezigen uit oa. GB, USA en Scandinavie is aanwezig zijn op social media nog een hele stap om te nemen), kwam ik in contact met de sales & marketing manager van een mooie recruitment tool, IntraWorlds. Deze tool zorgt voor goed Talent Relationship Management, wat we als recruitment afdelingen natuurlijk allemaal (zouden moeten) willen.
Alhoewel ik de War for Talent, zoals zij het zelf noemen, niet direct serieus neem, geloof ik wel degelijk dat er een enorme mismatch is tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. In sommige gevallen – en dat geloof ik ook, denk aan de moeilijk vindbare ICT specialisten of techies – kan een tool als IntraWorlds zeker uitkomst bieden.
Talent Relationship Management is een mooie term voor in dit geval een platform waar je in contact kan blijven met jouw potentiële nieuwe collega’s of kandidaten. Iedere high potential kun je als organisatie toevoegen aan je eigen (al dan niet gepersonaliseerde) community, en de profielen zien er dan als volgt uit.
Rechts van de afbeelding zie je wat je allemaal kan doen om te blijven “binden & boeien”.
Het platform lijkt inderdaad een mooie manier om in contact te blijven met verschillende ‘talenten’, denk aan de ‘second best applicants’, online contacten, referrals, veelbelovende stagiaires etc. etc. De mensen met wie je graag in contact wilt blijven, graag wilt blijven volgen en monitoren, en die je snel wilt kunnen benaderen op het moment je een passende vacature hebt.
IntraWorld biedt organisaties de mogelijkheid binnen het platform verschillende doelgroepen aan te maken, en de content aan te passen op de doelgroep. Dus voor webanalisten plaats je uitsluitend de informatie die voor hen interessant is, de rest van de leden van de communitiy krijgt weer andere passende content. Daarnaast kun je op verschillende manieren makkelijk in contact blijven, denk aan een optie voor chat of privé berichten. IntraWorld geeft daarnaast ook de mogelijkheid heel targetgericht vacatures te plaatsen, en geïnteresseerde kandidaten kunnen vervolgens solliciteren met een klik op de knop.
Mij werd verteld dat er bedrijven zijn met niet minder dan 3.000 leden in deze communities (die overigens open of gesloten kunnen zijn). Ja, en dan heb je inderdaad ook een heel team nodig om in contact te kunnen blijven met deze talenten. Voor ‘gemiddelde’ aantallen (100-200) heb je zeker ook iemand nodig die een kwart tot halve week bezig is met ‘engagement’. Dat is veel, maar m.i de moeite waard.
Ik geloof absoluut in goed talent management. Een goed onderhouden talentenpool kan zorgen voor een aanzienlijk lagere time to hire en cost per hire. Daarnaast zijn kandidaten uit talentenpools vaak van betere kwaliteit; zij zijn gemotiveerder en weten wat ze kunnen verwachten van de organisatie waar zij solliciteren.
Op dit moment gebruik ikzelf een andere tool, Signal van Joberate, voor het monitoren van talentenpools. Deze tool geeft mij een –het woord zegt het eigenlijk al- signaal wanneer kandidaten online tekenen tonen van oriënterend gedrag. Het geeft mij echter geen mogelijkheid hen te voorzien van content of het onderhouden van warm contact.
Het is bijna een utopie te noemen om kandidaten te kunnen monitoren en met hen te verbinden op de manier IntraWorlds dat zegt te kunnen. Echter moet ik wel opmerken dat Signal (tot 50 profielen) geheel gratis is, en IntraWorld bepaald niet.
De tarieven zijn weliswaar geheim gebleven, maar ik weet inmiddels dat je rekening moet houden met een forse instapfee, een eveneens fors maandelijks bedrag en een klein bedrag per ingevoerd talent. Aan de andere kant, wanneer je 5x per jaar het tarief van headhunters bespaart ben je uit de kosten. Maar wat bijzonder is, in tegenstelling tot wat ik merk bij de plenaire sessies bij HRtech, zijn het tot nu toe vooral grote (en dan toch weer meer vooruitstrevende?) Amerikaanse corporates die deze tool gebruiken. In dit geval lijkt Nederland toch misschien wel weer heel conservatief.
Dit gastblog is geschreven door Britt van Capelleveen, adviseur e-Recrutiment bij Tempo-Team