LinkedIn: Q3 laat weer zeer fraai resultaat zien

LinkedIn icoonLinkedIn heeft voor de zevende achtereenvolgende keer haar eigen guidance ruim overtroffen. Het begint zo’n beetje een gewoonte te worden, en dat is best wel een gevaarlijke situatie. Want wat is het effect op de beurskoers als LinkedIn een keertje geen beter dan verwacht resultaat boekt?

De omzet steeg tot maar liefst $393 miljoen; 56% boven de omzet van hetzelfde kwartaal in 2012. En een whopping $20 miljoen hoger dan de bovengrens van de guidance voor het derde kwartaal. Desondanks is er geen juichstemming onder de analisten, want de groeiverwachting voor Q4 valt tegen…

De omzet van LinkedIn kent drie segmenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) en Hiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn, tegenwoordig als Talent Solutions omgedoopt). Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

%bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q3 2013. Bron: LinkedIn

%bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q3 2013. Bron: LinkedIn

Hiring Solutions groeit langzaam maar onverbiddelijk richting een bijdrage aan de omzet van maar liefst 60% terwijl Premium subscriptions een zeer stabiele 20% van de omzet lijkt te leveren. De pijn voor LinkedIn zit bij Marketing Solutions. Hier lijkt ondanks alle content ellende die LinkedIn over ons heen denkt te moeten storten maar geen bodem te kunnen te worden gelegd onder de daling van dit omzetsegment. Hoewel LinkedIn steeds meer op een reclamekerstboom gaat lijken is er geen groei in dit segment te zien. En met een toename van mobiel gebruik lijkt dat probleem zich alleen maar te gaan versterken.

Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q3 2013. Bron: LinkedIn

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q3 2013. Bron: LinkedIn

Het begint er zo langzamerhand toch echt op te lijken dat we peak revenue per member hebben bereikt. LinkedIn kan gemiddeld per member een kleine $1,53 omzet per kwartaal persen. Dat is dus $6,12 per jaar. En vanzelfsprekend is de ‘recruitmentwaarde’ van een ‘member’ daarbij het hoogst, op dit moment $0,87 per kwartaal (en nog altijd groeiend). Ondertussen, eind Q3, staat het aantal ‘members’ op ruim 259 miljoen, en groei van meer dan 21 miljoen in een kwartaal.

Omzetontwikkeling voor Q4 2013
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het vierde kwartaal van 2013:

Guidance Q4

Jawel, voor het eerst een kwartaal met een omzet boven de $400 miljoen maar financieel analisten vinden het niet voldoende. Die hadden namelijk iets in de $430 – $440 range verwacht. Dus zal LinkedIn vandaag op de beurs naar alle waarschijnlijkheid afgestraft worden. Ondanks een fantastisch omzetresultaat en een verwachte stevige groei in Q4…

Geef een antwoord