Adecco: Q3 laat krimp van de omzet zien

Logotype AdeccoVandaag kwam Adecco als laatste van de grote uitzenders met haar cijfers over het derde kwartaal. In een persbericht met de lachwekkende titel Adecco returns to growth in October meldt ‘s werelds grootste uitzender dat ze geen groei heeft gerealiseerd in Q3. De laatste keer dat ik het controleerde lag oktober in Q4, dus die titel is wel bijzonder merkwaardig.

Integendeel, ini het derde kwartaal daalde de omzet met 5% (0% in constant currency). En okotber is 1 van de 3 maanden in Q4 dus misschien is het goed om eventuele juichgeluidjes nog maar even uit te stellen tot het resultaat van alledrie die maanden bekend is. En dat zal pas in februari 2014 zijn.

Maar wat Adecco wel verdomd goed heeft gedaan is de brutomarge verbeteren:

Adecco: omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q3 2013

Adecco: omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q3 2013

In termen van kostenbeheersing hoeft niemand Adecco nog iets te leren. Nee, het gaat nu om een stijging van de omzet. En daar is CEO Patrick De Maeseneir natuurlijk uitzonderlijk optimistisch over. Volgens mij worden CEO’s geslecteerd onder de zwaardere hopium gebruikers in deze wereld:

We delivered a strong performance in the third quarter. With most European economies coming out of recession, we expect demand for flexible labour to increase. In Q3 2013 we returned to growth in many countries in Europe and the pick-up in Italy, Germany and Spain is especially encouraging. In France the rate of revenue decline reduced further, and North America continued to perform well.

We gaan het zien in het vierde kwartaal.

De verdeling van omzet per geografie laat het volgende beeld zien:

image

In Europa is Frankrijk nog altijd de grootste bleeder. En omdat dit verreweg het grootste land van Adecco is, heeft dat natuurlijk ook meteen een forste impactop de bottom line. Naast Frankrijk zijn Zwitserland en de Nordics nog de zwakke broeders in Europa, waar met name de groei van Spanje en Italie natuurlijk opvalt. Eens zien hoe dit volgende kwartaal gaat worden.

Net als Manpower heeft Adecco in Nederland een groei weten te realiseren in Q3. Daarmee zetten deze uitzenders onze nationale trots (Randstad) en nationale knoeier (USG People) toch ernstig te kijkk.

In onderstaande opsomming zijn de resultaten van Adecco vergeleken met die van de andere uitzenders (USG People, Randstad en Manpower):

  • Frankrijk, omzetdaling van 5% (ten opzichte van Q3 2012), USG 0%, Randstad -6%, Manpower -4%
  • Benelux, omzetgroei van 3% (NL: -2%, BeLu: -5%),  (NL: -4%, BeLu: -6%), (NL: +2%, Be: +2%)
  • Duitsland en Oostenrijk, omzetgroei van 4% (-2%, +4%, +3%; allen alleen Duitsland)

Adecco doet het dus zonder meer goed in vergelijking met haar collega’s.

Geef een antwoord