Waar tot een paar jaar geleden nog gevochten werd om de beste intercedenten heb ik de laatste jaren de war on (intern) talent zien verschuiven naar the war on franchisenemers. Veel uitzenders zoeken concrete ondernemers om te groeien, eigenlijk een vrij logische ontwikkeling als je wilt groeien zonder dat je hele overhead meegroeit.
Wat me wel is opgevallen, is dat je regelmatig franchiseformules en vacatures voorbij ziet vliegen die in mijn optiek totaal niet interessant kunnen zijn voor een (potentieel) ondernemer. Bedrijfsnamen waar je echt nog nooit van hebt gehoord bieden formules aan die kant noch wal raken.
Vorige week vacature gespot voor franchisenemer bij totaal onbekend uitzendbureau, maar…. Je kunt wel sparren met de franchisegever en mag zelf kiezen in welke specialisaties(s) je gaat uitzenden, lekker als zolderkamerpiloot of in een echt kantoor. Echt hilarisch. Maak me gek! Hier is gewoon geen reden te verzinnen om überhaupt in gesprek te gaan met zo’n club als je serieus wilt franchisen. Wat biedt zo’n club dat je zelf niet kunt?
Ook zijn er formules waar een (ja nou komt ie) een iPad voor je klaarligt als je tekent. Ik geloof in karma dus denk ook dat je als werkgever de franchisers aantrekt die daar serieus gevoelig voor zijn. Dat zullen de pareltjes van franchise ondernemers wel zijn. De jongens waar je de oorlog mee gaat winnen, maar wel met een blinkende iPad onder de arm!
De war on franchisenemers is echt aan de gang, plaats als beetje intercedent je cv op Monsterboard en voor ’t einde van de week heb je 3 franchiseformules in je mailbox. Ik vraag me wel af of de grote uitzenders van Nederland buiten Olympia ook eens zachtjes aan richting franchise gaan.