Social Recruiting Software, 2013

mandjeEen jaar geleden heb ik in een korte serie een drtietal toepassingsgebieden uit de hype cycle editie van 2012 over Human Capital Management (HCM) software van Gartner behandeld. De drie toepassingengebieden waren:Talent Science, Video Recruiting en Social Recruitment Software. En het lijkt me aardig om eens te kijken wat Gartner over deze toepassingsgebieden in haar hype cycle over 2013 zegt. Tijd voor een update dus.

Hype cycles zijn een feest voor technologieleveranciers die volgens mij zwaar lobbyen (en mogelijk ook zwaar betalen) om maar genoemd te worden. Want je naam in zo’n rapportage krijgen is een aanzienlijk grotere kans op succes. Ongeacht of jouw software enige werkelijke waarde vertegenwoordigt voor de goedgelovige lezers van dat rapport. Want o, o wat kan Gartner fraai klinkende onzin verkopen.

Ik begin de serie updates met het toepassingsgebied Social Recruitment Software. Maar voor ik begin eerst nog even de hype cycle van 2012 in herrinering roepen:

Gartner: Hype Cycle for Human Capital Management Software, 2012.

Ik heb de drie toepassingen omlijnd; Talent Science, Video Recruiting en Social Recruitment Software. De laatste twee toepassingen hebben volgens Gartner nog 5 – 10 jaar nodig om volwassen te worden (en dat betekent zoveel als het zogenaamde Plateau of Productivity te bereiken), Talent Science (big data en analytics in het HRM domein) heeft meer dan 10 jaar nodig.

En dit is de versie uit 2013:

image

Op dit moment is Social Recruitment Software net over de Peak of Inflated Expectations, op weg naar de trog van de desillusie. Geen fijn traject, want dit is de fase waar blijkt dat al die overspannen verwachtingen niet waargemaakt kunnen worden… Video Recruiting was in 2011 nog niet eens een aparte groep in de hype cycle en is ondertussen dus al bijna op de piek aangekomen. Talent Science gaat daarentegen bijzonder langzaam vooruit en was net als Video Recruiting nieuw in 2012.

Social Recruitment Software
Door Gartner wordt toepassingsgebied als volgt omschreven:

Social recruitment software enables organizations to post vacancies, manage candidate pipelines and referrals, and communicate with applicants and candidates through social channels. Although many organizations use Twitter and Facebook to post jobs, leading organizations now deploy specialized tools to manage social channels. These systems help track which channel is the most effective, and integrate with applicant tracking systems (ATSs).

Dus. En waarom zou ik social recruitment software willen inzetten? Nou, volgens Gartner is dit de business rationale:

Social recruitment software can enable you to reduce job board and agency spendingconsiderably, while reaching a broader and more appropriate audience. Several case studies point to cost reductions of at least 30%. However, the main business impact will be obtaining better-quality candidates, as well as an efficient way of funneling and processing the number of responses.

Voor de goede orde, dit is exact dezelfde tekst als in 2012. Die several case studies zijn dus nog niet ververst met meer inzichten? Dat is toch wel opvallend te noemen…

Wie zijn eigenlijk de aanbieders van dit social recruiting software? In 2011 gaf Gartner de volgende sample vendors:

Avature; Facebook; graylink; Jobfox; Jobs2Web; Jobvite; LinkedIn; SilkRoad technology; Taleo; Xing

In 2012 heeft Gartner de lijst uitgebreid:

Avature; Facebook; graylink; Jobfox; Jobs4Labs; Jobvite; LinkedIn; SilkRoad; SmartRecruiters; SocialReferral; SuccessFactors (Jobs2Web); Talent Technology; Taleo; Xing

En in 2013 is de lijst verder gegroeid:

Avature; Facebook; graylink; Gild; Jobfox; Jobs4Labs; Jobvite; LinkedIn; Oracle (Taleo); RemarkableHire; SAP (SuccessFactors); SilkRoad; SmartRecruiters; SocialReferral; Talent Technology; TalentBin; Wanted Technologies; Xing

Kijk eens aan! Drie people aggregators hebben het tot het lijstje van Gartner geschopt. Wederom een aanwijzing dat actieve werving in belang groeit. Opvallende afwezigen zijn echter Dice/TheSocialCV (toch de eerste van de people aggregators) en Entelo. Dit is met name opmerkelijk omdat RemarkableHire nauwelijks enige impact lijkt te hebben terwijl Entelo funding heeft gekregen en aanzienlijk zichtbaarder is.

Overigens slaat Gartner nog veel krachtiger de plank mis door nog altijd Jobs4Labs als Jobfox te vermelden terwijl beide sites reeds lang dood en begraven zijn. En Jobfox zonder enige twijfel nooit iets van social in haar dienstverlening heeft gehad. En wat is social aan de vermeldingen van Avature, graylink, SilkRoad, Oracle/Taleo, SAP/SuccessFactors en Talent Technology. Of gaat het hier uitsluitend om het naar social media kunnen plaatsen van vacatures? Want dan kan je ondertussen alle ATS’en wel als social recruitment software gaan kwalificeren.

Als laatste is de vermelding van SocialReferral als enige exclusieve (corporate) referral oplossing, voor het 2e achtereenvolgende jaar, bijzonder opvallend te noemen. Met name omdat SocialReferral zo’n beetje van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn.

Deze nogal onbegrijpelijke lijst van aanbieders werpt de vraag op welke criteria Gartner heeft gehanteerd bij het bepalen wie in het lijstje sample vendors terecht komt en wie niet. Zijn dit uitsluitend klanten van Gartner of bedrijven die een envelopje met geld door de Gartner brievenbus hebben gegooid? En waarom is er zo’n onevenredige oververtegenwoordiging van Amerikaanse partijen? Bestaat er in de rest van de wereld (en zeker in Azie)  geen vendor die het tot sample vendor binnen dit toepassingsgebied had kunnen schoppen?

Geef een antwoord

1 Comment