Autoverkopen in oktober: we hebben een lichtpuntje!

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En met die gezondheid is het in Euroland nog altijd bijzonder slecht gesteld,  maar nadat vorige maand de bodem leek te zijn bereikt is er ondertussen enige groei zichtbaar bij de PIIGS-landen Portugal (al enige tijd) en Spanje. De ontwikkeling in Ierland is minder duidelijk, Griekenland vertoont nog altijd geen enkel teken van leven en Italie zakt een heel klein beetje verder weg:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – oktober 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – oktober 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

De kernlanden van de Eurozone brengen in dit beeld nauwelijks een verandering:

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – oktober 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – oktober 2013. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

De enige positieve uitschieter is dus Nederland, maar daar was het volume aan autoverkopen wel bijzonder hard gedaald in de achter ons liggende periode. Frankrijk en Duitsland laten beiden een anemische groei zien, maar het is desondanks een groei. En vooral Duitsland ligt natuurlijk maar nauwelijks onder het niveau van 2008.

Voordat we nu als lemmingen de straat op gaan om met Ferrari vlaggen te gaan zwaaien is het goed om eerst even stil te staan bij de huidige stand van het aantal autoverkopen. Voor de PIIGS-landen ligt die stand minstens 40% (Italie en Spanje) en maximaal 80% (Griekenland) onder het niveau van voor de financiele crisis. Groei is een positief teken, maar het is wel een groei vanaf een ongekend dieptepunt en de groei is maar zeer, zeer beperkt. Dat is geen buzzkill maar de realiteit.

Maar laten we toch maar even voorzichtig een klein flesje champagne opentrekken. Niet omdat er reden tot grote feestvreugde is maar omdat we al zolang niets hadden om een beetje vrolijk van te worden.

Proost!

Geef een antwoord

2 Comments
  • Maarten Wienbelt
    says:

    In dit land worden enkel bijna nog maar auto’s  nieuw verkocht van de a categorie. Minder wegen belasting of zo min mogelijk bijtelling betalen zijn daarvoor de reden. Is dus niet goed voor de staat want ze krijgen minder binnen. Zet de champagne maar weer koud voor een romantische nacht of zo want je zit er naast. Daarnaast is het ook nogeens de maand waarin veel lease vervanging plaatsvindt waardoor het volume anders gezien zou moeten worden. Als de trend ten opzichte van vorig jaar oktober significant anders is dan kan het betekenen dat er weer meer vertrouwen is mitsdien de gemiddelde aanschafprijs niet teveel omlaag is gegaan.