Clooks is niet meer

Logotype ClooksExact een maand geleden is Clooks failliet verklaard. Op 13 november is het faillissement van deze video interview partij door de rechtbank uitgesproken. En daarmee is een eind gekomen aan het korte bestaan van Clooks. Clooks was een zogenaamd asynchrone oplossing. De toekomst lijkt echter voorbehouden aan video interview partijen die zowel een synchrone als asynchrone oplossing bieden.

Opvallend genoeg is de website van Clooks een maand na het faillissement nog altijd actief alsof er niets aan de hand is. Inclusief de in dit verband wel zeer bijzondere tekst: Clooks gaat internationaal! Wij zijn op zoek naar buitenlandse ondernemers die de exclusieve Clooks-partner in hun land willen worden. Daar zal dus niets meer van terecht gaan komen…

Geef een antwoord

7 Comments
  • Jorrit Blok
    says:

    Beste Marc,
    Dat is niet helemaal waar. OTYS heeft de activa uit de boedel overgenomen. De website is nog aktief, omdat wij ook de merknaam en de continuering van de service hebben overgenomen. Zoals je je zult kunnen voorstellen, is het even hectisch geweest, maar sinds afgelopen maandag is ook de service weer helemaal in de lucht en kunnen Clooks-klanten gewoon gebruik blijven maken van de software, daar we hebben besloten bestaande contracten zoveel mogelijk te respecteren, hoewel deze feitelijk in de failliete boedel vielen. Dit zal erop neerkomen dat we klanten, die schade zouden hebben geleden door het faillisement, gratis van service voorzien voor de duur van de oorspronkelijke overeenkomst.
    We zijn van zins om Clooks als zelfstandige service te continuëren, en dus ook het merk in leven te houden. Dit betekent tevens, dat bestaande koppelingen tussen Clooks en haar partners, aktief zullen blijven.
    De internationale ambitie zal logischerwijs ook versneld worden uitgevoerd, daar OTYS een internationaal bedrijf is, en we ook in de overige landen waar we aktief zijn de vertegenwoordiging van het Clooks-merk zullen gaan voeren.
    De Clooks-videosoftware zal een belangrijke functie krijgen in de nieuwe generatie OTYS-software, die we van plan zijn aan het eind van het eerste kwartaal van 2014 te releasen.
    Met vriendelijke groet,
    Jorrit Blok
    CEO OTYS International

    • Marc Drees
      says:

      Een bijzondere ontwikkeling. 
       
      Zie je video interviewing software als zodanig belangrijk dat je een dergelijke toepassing in eigen bezit wilt hebben? Het betekent ook nog eens een extra ontwikkelinspanning, tenslotte ga ik er niet vanuit dat Clooks als gevolg van succes failliet is gegaan. En hoewel je het als een onafhankelijke service wilt gaan aanbieden zal geen enkel zichzelf respecterend ATS nog overwegen om met Clooks een samenwerking aan te gaan. Wat toch voor Clooks een bron van potentiële inkomsten was. 
       
      Ik vind het moedig.

      • Jorrit Blok
        says:

        Het voordeel van een dergelijke technologie in het bezit hebben, is dat je gemakkelijker kunt doorontwikkelen in combinatie met je kernactiviteit. In trajecten met partners kost dat altijd nodeloos veel tijd, zo is tot nu toe onze ervaring geweest. Wat ook een voordeel is, is dat je zeker weet dat je partner niet opeens, na jouw investeringen in de samenwerking en het gemeenschappelijke doel, een andere weg inslaat. De potentiële inkomstenbron die afkomstig zou zijn van derde partij ATS’, is vooral een potentiële. Ten eerste blijft die gewoon bestaan, dus die potentie is er nog wel degelijk en jouw opmerking hierover is een aanname. Ten tweede is dat voor ons allemaal niet zo belangrijk. We denken dat we dit soort technologie het hoognodige zetje in de rug kunnen geven (ik heb pas jouw analyse met aandacht gelezen hierover) door het niet meer als een specialistisch product, maar als onderdeel van een toolkit te gaan zien. Commodity dus. En dat is precies wat we gaan veroorzaken.

        • Marc Drees
          says:

          Volgens mij geef je in jouw redenatie om de technologie in huis te halen een aantal argumenten voor ATS’en (nog even los van de zeer evidente: het is van de concurrent dus dat gebruik ik niet) om geen gebruik te maken van partnersoftware. Het is zonder enige twijfel een aanname maar ik durf er toch wel een kleine teen voor in het vuur te steken. 
           
          Verder ben ik zeer benieuwd hoe dit domein zich zal ontwikkelen, waarbij natuurlijk ook de entree van HireVue op het Europese vasteland een rol van betekenis zal gaan spelen. Never a dull moment.

          • Jorrit Blok
            says:

            Ben ik wel met je eens. We doen dat al heel lang met een aantal partners, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het vooral lekker werkt in een OEM-achtige constructie. En dat partnerrelaties waarin er niet één zich de klant mag noemen in mijn ogen toch vaak een beetje te vrijblijvend zijn. Niet zo erg wanneer iets niet strategisch is, maar je mag van mij dus wel de conclusie trekken dat, wanneer er sprake is van enig strategisch belang, ik al gauw liever ofwel eigenaar van zo’n oplossing ben, ofwel er een OEM mee wil sluiten. De mogelijkheid om een kant-en-klare oplossing over te nemen, die zelfstandig de markt kan bewerken, al een paar mooie klanten heeft en waarmee ik namens mezelf een OEM kan sluiten, was gewoon een te mooie kans om te laten liggen:)