Vandaag heb ik een bezoekje gebracht aan de in private beta verkerende Typify, in ruil voor een ganzenlever tweet. En voor die tweet bied ik mijn volgers mijn nederige excuses aan. Twttierspam, niets meer dan dat. Maar je moet wat om een site te kunnen bezoeken…
En het bezoek was de moeite waard, want Typify is een zeer fraai vormgegeven site met een in het algemeen zeer goede interactie. Alleen is een fraaie vormgeving met goede interactie natuurlijk niet voldoende. Want het gaat om de toegevoegde waarde voor de gebruiker. En daar gaat het mis. Want Typify is er eentje in de eindeloos lange reeks aan personal branders. Oftewel sites waar je jouw online persoontje kan tonen.
Wie herinnert zich nog Cvgram, PictoCV, Beyond,TalentRal, Jobber’s Park,VisualCV, Vizualize.me, Vizify, Resumup, Lifebrander en Sumry? En er zijn er nog veel meer, maar ik heb eenvoudigweg geen zin om ze allemaal op te noemen. Voegt Typify hier wel iets aan toe? Het antwoord is kort: Nee.
De homepage
Dit is de long homepage van Typify:
Zoals gezegd, bijzonder fraai. Maar ook met een bijzonder groot gebrek aan toegevoegde waarde voor mij, als gebruiker. Want ook al is het gratis, dat hoeft nog niet te betekenen dat ik er iets me kan of wil doen. En ten opzichte van de enig echt succesvolle site in dit domein, About.me, is Typify een laatkomer.
Het laat onverlet dat Typify een zeer fraai vormgegeven site is. Na inlog is dit de pagina waarmee ik mijn profiel kan bouwen:
Een fraai voorbeeld van de kwaliteit van interactie die Typify biedt is onderstaande manier om een foto van mezelf te kunnen plaatsen:
Ik hoef helemaal niets te uploaden, ik kan gewoon een foto van een mijn sociale netwerken gebruiken. Enig nadeel is wel dat Typify mij geen gelegenheid geeft om alsnog een andere foto te uploaden. Dat had er best bij gekund.
Na enig koppelwerk levert Typify mij de volgende pagina op:
Mijn fraaie en volstrekt overbodige personal page. Met de complimenten van Typify.
Overigens heeft Typify ook een heel fraaie functie waar ik na het testen gebruik van heb gemaakt:
De Delete your account functie is er eentje die meer personal branders op zouden moeten nemen. Maar Typify is er eentje van het nette soort personal branders. Met dank!
Bovenstaand functielijstje toont ook de ‘geheime’ ambitie van Typify. Blijkbaar wil de site op termijn betaalde accounts gaan bieden, ongetwijfeld met extra customizing mogelijkheden zoals links onderin het dashboard worden geboden. Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen hier gebruik van willen maken. Zoals gezegd heeft About.me hier al een behoorlijk sterke positie opgebouwd.
Conclusie
Typify is een zeer fraaie en zeer fatsoenlijke personal brander. Maar daarmee is de kans op succes niet significant toegenomen. En de kans op succes in dit overvolle speelveld lijkt bijzonder klein. Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt. En als er een site is die het verdient om die haas te vangen dan is het in mijn optiek wel Typify.
1 Comment