Het trucje van Jan-Peter Cruiming

Jan-Peter CruimingWie herinnert zich nog de uitspraken van Jan-Peter Cruiming (oprichter Nationale Vacaturebank), voorafgaand aan de lancering van Jobbird (in september 2011)? Dat begon al in begin 2010 toen Cruiming onder zijn werktitel VacatureCompas aangaf marktleider te willen worden, want alleen de eerste plaats telt. Om deze uitspraak kort daarna op te volgen in het Financieele Dagblad met dit statement:

Er is niet één vacaturesite die een compleet overzicht biedt. Dus moet ik het trucje nog maar een keer doen.

En hoewel de lancering van wat uiteindelijk Jobbird zou gaan heten bijna anderhalf jaar vertraging opliep, is de site in september 2011 live gegaan. En in retrospect is gebleken dat Cruiming in ieder geval een trucje heeft uitgehaald. Want er is behoorlijk wat veranderd in vacatureland.

En die verandering laat zich vooral zien in de explosie van het aantal doublerende vacatures:

Aantal vacatureplaatsingen en aantal unieke vacatures, januari 2009 – december 2013. Bron: Jobfeed

Aantal vacatureplaatsingen en aantal unieke vacatures (voortschrijdend 12-maands gemiddelde), januari 2009 – december 2013. Bron: Jobfeed

Bovenstaande grafiek laat zeer fraai de ontwikkeling van het totale online vacaturevolume (inclusief doublures) zien. Sinds medio 2010 is er een ware explosie in de groei van het totale vacaturevolume te zien die zich tot op heden lijkt door te zetten. De reden voor deze explosie? Freemium vacaturesites. Want laten we eerlijk wezen, er waren natuurlijk al grote freemium vacaturesites voor de komst van Jobbird. Jobselectie en Banenmatch kunnen in dit verband misschien wel als wegbereiders worden gezien.

En op basis van bovenstaande grafiek zou je ook niet zeggen dat de gebeoorte van Jobbird een significante gebeurtenis is geweest in de ontwikkeling van het totale online vacaturevolume. Maar dan heb je het verkeerd. Want als we de ratio van het aantal vacatureplaatsingen ten opzichte van het aantal unieke vacatures berekenen ontstaat dit beeld:

Aantal vacatureplaatsingen/aantal unieke vacatures (voortschrijdend 12-maands gemiddelde), januari 2009 – december 2013.

 

Aantal vacatureplaatsingen/aantal unieke vacatures (voortschrijdend 12-maands gemiddelde), januari 2009 – december 2013.

Met andere woorden, sinds de komst van Jobbird is de groei van het aantal doublerende vacatures op Internet zeer sterk versneld terwijl voor die tijd de groei nog relatief rustig verliep. Tegenwoordig staat een unieke vacature dus nog op drie andere plaatsen terwijl dat in 2011 nog slechts iets meer dan 1 andere plaats was. Dat is een indrukwekkend groeicijfer…

Cruiming’s trucje heeft er dus blijkbaar uit bestaan om het totale online vacaturevolume tot gigantische hoogtes op te pompen. Enerzijds via Jobbird maar verder ook het realiseren van een veel grotere bekendheid van freemium vacaturesites waardoor alle bestaande freemium sites konden profiteren maar ook nieuwe partijen een kans zagen. Ongetwijfeld zullen bestaande en nieuwe partijen Cruiming hebben overladen met kerstgeschenken omdat hij met het rondstrooien van zijn miljoenen Euro’s voor deze bonanza heeft gezorgd.

Het trucje van Cruiming heeft een vacaturetsunami tot gevolg gehad. Dankzij economisch donkere tijden was het zeker voor de intermediaire wereld een zegen om een ‘gratis’ alternatief te hebben naast de godsgruwelijk dure en doofstomme pay-to-post vacaturesites die nog altijd bloeden voor hun fouten. Het freemium model en de crisis hebben elkaar tot een perfect storm opgezweept met een stortvloed aan meervoudig voorkomende vacatures tot gevolg.

En nu gaat Cruiming dit trucje internationaal doen. Ik kan bijna niet wachten…

Geef een antwoord