Employer branding is nutteloos

Het heeft geen enkele zin om te proberen om een prettig beeld neer te zetten van je organisatie als werkgever. Dat zou je kunnen concluderen na lezing van de eerste helft van dit artikel: laat je niet in de luren leggen door allerlei kletskoek over ‘employer branding’. Geen enkel bedrijf is in staat om van niks iets moois te maken. Je kunt een aap tien gouden ringen laten dragen en het blijft een aap. Al het geld dat besteed wordt aan pogingen om cool over te komen of aan ‘internal’ of ‘employee value propositions’ is per definitie weggegooid en de tijd die eraan besteed ook. Dus, tenzij je Google, Apple of desnoods Facebook bent, doe geen moeite. De meeste bedrijven zijn nu eenmaal totaal niet cool en zullen het nooit worden ook, ongeacht hoeveel geld je er tegenaan gooit. Ik ben het daar helemaal mee eens.

Employer branding als reclamedingetje, marketingfoefje of communicatieslimmigheid gaat inderdaad nergens over. Die aanpak moet je vooral kiezen als je binnen de kortste keren door de mand wilt vallen. Het is erg jammer om te zien dat vooral de marketinggeoriënteerden binnen recruitment dat nog niet altijd helemaal door hebben. Maar niks doen is ook geen optie. Ieder bedrijf heeft er belang bij om degenen aan boord te hebben die passen bij het werk, het ambitieniveau en de lokale omgangsvormen. Dat moet je dan wel laten zien. Bij voorkeur naar waarheid en ondersteund door vertoond gedrag. Ik zou niet weten waarom je dat geen ‘employer branding’ zou kunnen noemen.

Ondersmeren

Het artikel trekt in de tweede helft dezelfde conclusie: geen woorden, maar daden om over te vertellen. En dan niet alleen daden als: daadwerkelijk het beloofde salaris betalen of een baan leveren die op z’n minst voor een déél overeenkomt met de vacaturebeschrijving, maar ook alles wat er verder gedaan wordt. Ik heb (ook) al vaker het voorbeeld van BP aangehaald, dat de mond vol heeft over schone energie, maar wegduikt voor de consequenties als één van hun tankers een kwetsbaar natuurgebied heeft ondergesmeerd met olie. Hallo, hoe moeilijk kan het zijn? Normaal, verantwoordelijk en fatsoenlijk gedrag is al genoeg.

Er wordt een hoop onzin beweerd over employer branding en het zijn dit soort tendentieuze artikelen die het onderwerp een beroerde naam bezorgen. Employer branding is net zoiets als een reclamecampagne? Kom op zeg. En ook op deze plek kunnen ze er wat van: employer branding is ‘ronkende onzin’, gepropageerd door ‘bureaus’ die alleen maar ‘feel good campagnes’ willen maken. Natuurlijk is dat niet zo, maar op deze manier komt wel al die flauwekul in de wereld. Employer branding is niet nutteloos, maar doe het goed.

Ik wens iedereen een stierenpoeploos 2014.

Geef een antwoord

2 Comments
  • ton rodenburg
    says:

    Ha annemarie,
    helemaal eens! Employer branding is de poging het hoofd en hart van het door jou gezochte talent te veroveren. In de eerste plaats de eigen club. Het is hun dagelijkse beleving met cultuur, inhoud werk, klanten, collega’s, werkplekken, management etc die bepaalt of men enthousiast is….of niet. Het is dat enthousiasme wat aanstekelijk is intern, en de bron voor verhalen extern, naar nieuw talent.
    Employer branding start dan ook bij oprecht aantrekkllijk werkgeverschap..een dijk van een ‘product’ op de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktcommunicatie is dan niet meer dan ervoor zorgen dat ‘a great story’, is ‘well told’. Ik denk dat in 2014 op beide gebieden de grote buitdagingen liggen. Een grote groep bedrijven kunnen echt veel beter intrinsiek worden..inspirerende werkplekken, motiverend leiderschap etc. En een andere categorie doet zich nog steeds tekort; prachtige bedrijven die alleeen de insiders kennen: de parels in de schelp. 
    Een prachtig vak dus. Holistische en integrerend. Verbind HR, management en communicatie. Is vanwege de impact op mensen binnenkrijgen en -houden, zeer bepalend voor het uiteindelijke organisatiemerk/productmerken en daarmee succes van organisaties.
    Het werkmerk als een kompas hoe je gezien wilt worden, maar belangrijker, een kompas voor wie je wilt zijn!
    wordt een prachtig jaar Annemarie!