Zero tolerancebeleid bij UWV. Alleen voor klanten…

Logo en logotype UWVVanochtend stond er een berichtje in De Telegraaf over een kort geding, aangespannen door het UWV tegen een klant van de uitvoeringsorganisatie die blijkbaar de grenzen van het zero tolerancebeleid van het UWV (emoties worden getoleerd maar agressie niet) had overschreden. Opvallend aan het artikel is dat De Telegraaf wel het UWV aan het woord laat, maar de betreffende klant uitsluitend omschrijft als een 59-jarige man die het UWV verantwoordelijk houdt voor de financiele problemen waar hij blijkbaar in terecht is gekomen. Er is geen reactie gevraagd…

Een zero tolerancebeleid ten aanzien van agressie van klanten lijkt mij volstrekt logisch en terecht. Maar hanteert UWV ook een zero tolerancebeleid ten aanzien van fouten of onfatsoenlijk gedrag van de eigen medewerkers jegens diezelfde klanten? Of een zero tolerancebeleid ten aanzien van onwerkbaarheid en onbeschikbaarheid van de online toepassingen van het UWV?

Want ik maak mij sterk dat het groeiend aantal gevallen van verbale en fysieke agressie door klanten niet slechts het gevolg is van de nogal eenzijdige en simplistische uitleg die de woordvoerder van het UWV:

We hebben het gevoel dat door de economische crisis mensen sneller hun frustratie op overheidsinstellingen afreageren. De groep wordt groter en mondiger. Dat is op zich niet erg, wel als het overslaat in bedreigingen

Een uitvoeringsorganisatie die zelf grossiert in fouten en tekortkomingen, zich verbergt achter een online kanaal (Werk.nl) en WC-eend rapporten uitbrengt om zichzelf vrij te pleiten, roept ongetwijfeld agressie op bij haar ‘klanten’. Die in financiele zin volledig afhankelijk zijn van het UWV en daarom niet als klanten maar eerder als lijfeigenen mogen worden betiteld. De mogelijkheden om hun gelijk te halen zijn minimaal, traag en vaak kostbaar. En in de tussentijd stapelen financiele zorgen zich vaak op. Ik vraag me af of er een mens bestaat die onder dit soort omstandigheden geen agressie voelt opkomen.

Geef een antwoord

2 Comments
  • Dick
    says:

    Dit is UWV….grotere klets en leugens heb ik niet meegemaakt. Veel opgenomen in audio etc. Als ik in de studio etc. tonen we dit ook aan. Een schreeuwende mevrouw van Fa te Leeuwarden of een ongeintresseerde medewerker klachten Amsterdam zullen passeren…. Het is echt klaar met hun dadendrang en leed te veroorzaken.
     
    Jan 2013
     
    1          UWV stuurt mijn CV niet door aan potentiele werkgever
     
    2          UWV stuurt op 3 januari 2013 politie langs, men is “bezorgd”  
     
    3          Bij monde van manager klachten UWV: betalen, parkeren en afvragen wat het oplevert door te gaan…via WOB werd veel duidelijk en zelfs aperte onwaarheden. (goed dat ik toch doorging)
     
    Maart 2013
     
    4          UWV zet mijn uitkering onterecht stop, na bezwaar weer betaalbaar
     
    Maart 2013
     
    5          UWV chanteert en intimideert mij met advocaat, verzoek stoppen met  corresponderen etc. Volgens UWV is alles gezegd inzake ZZP 2004 – 2006
     
     
    April 2013
     
    6          Brief UWV met privacy informatie n.a.v. Wob verzoek met foute postcode verstuurd. (Dhr. Wintermans, ook een bekende!)
     
    APRIL 2013
     
    7          UWV beroept zich in mijn zaak op Murphy, medewerker klachten lacht mij faliekant uit, 
     
    MEI 2013
     
    8          UWV betaald onterecht vakantiegeld niet uit. Na het nodige chanterende en belerende van UWV FA te Leeuwarden wordt vakantiegeld betaald 
     
    AUGUSTUS 2013
     
    9          UWV chanteert en intimideert mij opnieuw met advocaat, verzoek stoppen met mailen, Dropbox verwijderen, zwijgen tegen de politiek etc.
                Volgens UWV is alles gezegd inzake ZZP 2004 – 2006
     
    AUGUSTUS 2013
     
    10         Werkcoach geeft tegenstrijdige en foutieve informatie inzake inkomsten. De zoveelste fout. UWV Groningen
     
    AUGUSTUS 2013
     
    11         Werkcoach leest mail via werk.nl maar antwoord niet op vrijdag.
    Nadat ik haar reminder op maandag antwoorde mevrouw alsnog was het vergeten
     
    AUGUSTUS 2013
     
    12         Werkcoach vermelde in notitie ziek per 17 november 2013, ik had me ziek gemeld per 17 oktober 2013
     
    OKTOBER 2013
     
    13         UWV betaald de uitkering 2 dagen te laat…ach technische storing en brief sturen
     
    NOVEMBER 2013
     
    14         Ongevraagd krijg ik SMS van UWV en het nodigt mij uit voor afspraak > n.a.v. ziekmelding 17 oktober 2013. Zeer onprofessioneel bericht, geen mogelijkheid tot reageren of het nummer te bellen
     
    DECEMBER 2013
     

    Normal
    0

    false
    false
    false

    EN-GB
    JA
    X-NONE

    /* Style Definitions */
    table.MsoNormalTable
    {mso-style-name:”Table Normal”;
    mso-tstyle-rowband-size:0;
    mso-tstyle-colband-size:0;
    mso-style-noshow:yes;
    mso-style-priority:99;
    mso-style-parent:””;
    mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
    mso-para-margin:0cm;
    mso-para-margin-bottom:.0001pt;
    mso-pagination:widow-orphan;
    font-size:12.0pt;
    font-family:Cambria;
    mso-ascii-font-family:Cambria;
    mso-ascii-theme-font:minor-latin;
    mso-hansi-font-family:Cambria;
    mso-hansi-theme-font:minor-latin;}


    15         UWV stuurt mij een brief inzake SMS, de zoveelste leugen is geboren…er was niet eens afspraak maar wel reminder/herinnering…KNAP Hé? Kreeg op 4-11-2013 oproep voor 14-11-2013 12.30 uur. Na kritische brief was UWV “plots” verhinderd…

  • Dick
    says:

    Beste lezer, ik probeer de radio, krant en tv te halen om te zorgen voor een beter UWV. Want het UWV liegt echt ontzettend veel incl. samen met CRvB en dit weer haaks op UWV.
    Ik mag zeggen naast een trauma ook de overheid niet meer te vertrouwen.
     
    Beste heer,
     
    Ik heb even contact gehad met de receptioniste inzake een item UWV.
    Ik denk dat er 2 verhalen zijn, het verhaal van UWV is iedereen duidelijk, er is toename agressie op kantoren.
    Ook is er andere kant van het verhaal en die is zeker niet altijd gerelateerd aan de huidige marktsituatie/werkloosheid/frustratie.
    UWV is niet altijd netjes en verliezen ook medewerkers UWV hun eigen ik.
    Mijn dossier is schrijnend, inhoudelijk op uwvreselijk.nl rechterzijde verhaal van Dick.
     
    Het dossier is geen insteek voor discussie, aanleiding is geweest dat ik niet goed voorlicht ben door UWV met een verhaal inmiddels van meer dan 6 jaar. Het heeft veel gelogen zelfs tegenover de Raad.., in mediation, bij “onafhankelijke” commissies etc.
    Ik zou haast zeggen ik heb alles meegemaakt wat voor mogelijk is, en ook weet UWV allang dat ik “gelijk” heb dat deze behandeling voor niemand de gewenste scenario was.
     
    Wat ik eventueel voorstel binnen de mogelijkheden is om in programma aan te schuiven of dat ik thuis kennis neem van de grieven jegens UWV.
    Voor mij persoonlijk is de maat meer dan vol, want ze reageren niet, bellen niet altijd terug, lichten foutief voor, tikken verkeerde postcode op brief, en sturen je C.V. niet door etc. etc. ik ontving zelfs een dossier (stuk) van een andere client…en dat is niet grappig!
     
    Ik hoorde vorige week iemand die moest verplicht op sollicitatie cursus….de enthousiasme spatte eraf…ik hoor nooit iemand spreken en roepen “YES!”
    Geloof mij, niemand is blij van UWV, maar we kunnen allemaal ermee van doen krijgen.
     
    Zou u heer Eilander een invulling zien op bovengenoemde wens inzake functioneren UWV?
    Ik ontken niet dat er natuurlijk ook goede verhalen zijn!
    Mijn werkcoach vertrouwde ik ook, inmiddels niet meer…lichtte foutief voor, reageerde niet op mail en noteerde foutieve data in verslag.
    Alles is wel hersteld…maar slimme constructies in brieven en elkaar intern afdekken zijn met regelmaat aan de orde…
    In het ernstigste geval had ik weer een boete en vordering opgelegd kunnen krijgen.
    Maar het “mooiste” is dat UWV de negatieve verhalen niet kent en kennen ze deze verhalen wel, dan zwijgt men.
     
    Ik wil graag een beter UWV waar ik niet gedemotiveerd naar toe ga en moet denken: ” komt onheil van links of van rechts”! Bij UWV komt het van alle kanten.
    Op woensdag en vrijdag kan ik input geven, andere dagen vaak moeilijker.
     
     

    Met vriendelijke groet,
     
    Dick