LinkedIn doet iets goed!

LinkedIn

Het komt zelden voor, maar soms, soms doet LinkedIn iets waarvan ik denk: goeie zaak! Nu worden alle veranderingen of ‘verbeteringen’ weliswaar gebracht onder het mom van: we doen dit voor onze leden, alles voor de ‘member value’, maar we weten allemaal dat deze mantra eigenlijk betekent dat het gaat om ‘corporate value’. Op zich niet netjes, maar als je ’t weet, kun je er rekening mee houden.
LinkedIn
Maar nu heeft LinkedIn iets afgeschaft waarvan ik denk dat we er allemaal – met uitzondering van een handjevol personen, daarover later meer – blij van worden: het is vanaf heden niet meer mogelijk om vanuit een LI Recruiter account onbeperkt en gratis berichten te versturen binnen groepen. Het kan nog wel, maar dan zul je ervoor moeten gaan betalen (net als bij InMails buiten groepen gaat het van je credit af). Het is als het dichtdoen van een ongemerkt openstaand achterdeurtje waardoor warmte ontsnapt en als het ons gaat afhelpen van een bron van ongerichte of half gerichte spam, dan zeg ik: doen.

LinkedIn zelf veronderstelt dat door meer berichten ‘op maat’ de ‘gebruikerservaring’ verbetert en voor deze ene keer ben ik het met ze eens. Wat begon als “an opportunity to connect and share ideas within groups while enabling recruiters to participate and find talent”, is in de loop der tijd uitgegroeid tot een legale manier om ons lastig te vallen zónder dat we het uit kunnen zetten en het stoppen ervan draagt in hoge mate bij aan de kwaliteit van het bestaan.

Juridische actie

Niet iedereen denkt er zo over trouwens. De recruiters die er niet blij van worden, roepen dingen als “making it impossible for professionals to have an exchange of ideas and, thereby, building professional relationships” of dat “one can no longer communicate with group members”. Er zijn er zelfs die juridische actie overwegen. Maar als je dit soort hagelschieterij nodig hebt om je kandidaten te vinden, ben je een belazerde recruiter. Het lijkt mij onmogelijk om ‘professional relationships’ op te bouwen door iedereen maar in het wilde weg berichten te sturen. Er bestaan geen ‘mass mails’ die tegelijk ‘targeted and personalized’ zijn. ‘Mass’ is per definitie tegengesteld aan ‘personalized’ en ik onderschrijf van harte de constatering dat iedereen wiens aanpak door deze maatregel wordt beïnvloed “either a troll, a bad recruiter or a B2B content marketer” is.

Nu moet LinkedIn ook nog even stoppen met alle spammerige mail die ze zelf versturen. Denk aan: ‘Wie heeft je profiel bekeken’, ‘Zeven personen in je netwerk hebben een andere baan’, ‘Vacatures die u misschien interesseren’ plus alle ‘Groepsleden van…’-berichten. Het lijkt wel onkruid: je zet er één uit en er komen twee nieuwe voor in de plaats. Maar als LinkedIn daar óók een beetje gaat wieden, kan het nog echt gezellig worden.

Geef een antwoord

2 Comments
  • Jan Bernhart
    says:

    Je zal grotendeels gelijk hebben, maar gratis berichten sturen via groepen hoeft natuurlijk niet perse mass mail en spam te zijn. Je kunt ook veel persoonlijke berichten sturen. Laten betalen voor mass mails is niet hetzelfde als spam tegen gaan. Het is vooral willen verdienen aan mass mail. Desalniettemin is dit een eerste goede stap om spam tegen te gaan. Maar ik ben bang dat het kalf reeds verdronken is.