Consumenten index toont weer iets minder misère

Met de publicatie van de resultaten van de detailhandel is het weer tijd voor een update van het consumentendeel van mijn hoogst persoonlijke misère index; een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument en de Nederlandse werknemer op basis van een behoorlijk aantal cijferreeksen:

Misère index, consumentenmarkt, (2008 = 0%), januari 2008 – november 2013

Misère index, consumentenmarkt, (2008 = 0%), januari 2008 – november 2013

Voor de tweede achtereenvolgend keer zien we voor de consumentenmarkt een resultaat dat minder negatief is dan in de voorgaande maand. En dat is zeker reden om de toekomst optimistisch in te zien.

Consumentenmarkt
De ontwikkeling van de consumentenmarkt is gebaseerd op de volgende cijferreeksen

  1. Het aantal verkochte nieuwe auto’s (ACEA)
  2. Het aantal verkochte woningen (Kadaster)
  3. De prijsontwikkeling van bestaande koopwoningen (Kadaster)
  4. De index voor retail non-food (CBS)

Voor elk van deze maandreeksen is de periode van januari 2008 tot heden genomen en een voortschrijdend maandgemiddelde (gebaseerd op het gemiddelde van 12 achtereenvolgende maanden) berekend. Het resultaat is vervolgens omgezet in een procentuele verandering over de looptijd waarbij 2008 als vertrektpunt (0%) is genomen.

En dat geeft het volgende resultaat:

Consumentenmarkt: procentuele verandering cijferreeksen, (2008 = 0%), januari 2008 – november 2013

Consumentenmarkt: procentuele verandering cijferreeksen, (2008 = 0%), januari 2008 – november 2013

De prijsontwikkeling van koopwoningen en de omzetontwikkeling van retail non-food blijft zich negatief ontwikkelen. Maar dankzij de recente stijging van het aantal verkochte woningen en het aantal verkochte auto’s is de index van de consumentenmarkt toch iets minder negatief uitgekomen. De stijging van het aantal autoverkopen is verklaarbaar uit het aflopen van een belastingvoordeel dat in december eindigt. Dit zal ongetwijfeld tot gevolg hebben dat de autoverkopen vanaf januari weer zullen gaan dalen.

Als een gevolg van deze ontwikkeling is de overall misère index (die naast de consumentenmarkt ook naar de arbeidsmarkt kijkt) voor het eerst weer eens iets minder negatief geworden. Nou maar hopen dat deze prille ‘trend’ zich in de komende maanden doorzet.

Geef een reactie

1 Comment