Sander Poos (Indeed Benelux) over… Indeed

Sander PoosEerder vandaag heb ik bericht over de definitieve bevestiging van een al behoorlijk oude speculatie en dat is de aanstelling van Sander Poos als director van Indeed Benelux. Maar daar blijft het niet bij. Want ik werd de gelegenheid geboden om deze nieuwe bobo in het online recruitmentdomein van Nederland (pardon: Benelux) ook nog even te interviewen. Telefonisch wel te verstaan, want op het moment van het interview was Poos in Austin druk aan de slag.

En dus heb ik zomaar mijn eerste interview voor RecruitmentMatters gerealiseerd. Bepaald geen makkelijke opgave, want het is bijzonder moeilijk om een vraag te stellen en vervolgens rustig te luisteren. Waardoor het nodige knip- en plakwerk er aan te pas moest komen om alsnog een beetje lijn in het verhaal te krijgen. Maar genoeg inleidende schermutselingen, de heer Poos is aan het woord!

Wat is de reden dat Indeed kiest voor een lokale vertegenwoordiging in de Benelux?
Indeed is altijd bezig om in eerste instantie met de werkzoeker aan de slag te gaan. Werkzoekenden moeten ons via ons banen vinden en  uiteindelijk via ons een baan bemachtigen. Als we dat goed voor elkaar hebben en daarmee een goed zichtbare of dominante positie hebben opgebouwd, is de vervolgstap een lokale aanwezigheid te realiseren.

Op basis van traffic cijfers (comScore) is Indeed al de grootste vacaturesite in Nederland en dus was het logisch om hier met een vestiging van start te gaan. En dat was in januari van dit jaar een feit. Lokale aanwezigheid maakt het voor ons mogelijk om onze afnemers beter te bedienen, overigens werden deze tot op dit moment via Dublin al wel door Nederlandse medewerkers ondersteunt.

Wat is de doelgroep waar Indeed zich op richt?
Poos geeft aan dat Indeed zichzelf een job search engine noemt en dus niet als een vacature aggregator. En met deze titel positioneert Indeed zichzelf feitelijk als een soort Google voor banen. Wat op zijn beurt weer betekent dat alle vacatureplaatser (vacaturesites, intermediairs en werkgevers) tot de potentiele doelgroep van Indeed behoren.

Een interessant aspect hierbij is dat Indeed de originele bron van de vacature scherp in te gaten probeert te houden. Een voorbeeld: als een vacature zowel door een vacaturesite, intermediair of werkgever wordt aangeboden prevaleert de originele bron, dus in dit geval de werkgever. Dit levert de werkzoeker in principe de kortste weg naar het feitelijke sollicitatieformulier, maar kan voor vacature-aanbieders die minder hoog in de ‘hierarchie’ zitten natuurlijk minder leuke gevolgen hebben. Want als een Google voor banen jouw vacatures niet meeneemt is de kans dat je gevonden wordt ook meteen een stuk kleiner.

Daarnaast wordt er voor gespiderde vacatures gestreefd naar een 100% onderkenning van doublures. Overigens is dat zelfs voor een dienst als Jobfeed nog altijd niet haalbaar dus zal het ongetwijfeld voorlopig bij een streven blijven.

De verkoopstrategie van Indeed is overigens bijzonder eenvoudig. Voor alle vacatures wordt de traffic naar de oorspronkelijke site (vacaturesite, intermediair of werkgever) gemeten. En voor partijen die nog geen klant zijn en waar Indeed de nodige traffic naar toe brengt is het een relatief simpel verhaal voor Indeed om in ieder geval aandacht bij de vacaturehouder te krijgen en als het een beetje meezit ook business.

Gaan naast UK, Duitsland en Nederland, ook nog andere landen in Europa een lokale vertegenwoording krijgen?
Dit is voor een groot deel afhankelijk van de strategie van Indeed, en dat is of er een voldoende zichtbare of dominante positie in een land is opgebouwd om daadwerkelijk dat land met een eigen vestiging te gaan betreden. Er zullen in ieder geval wereldwijd op afzienbare termijn nog meerdere Indeed vestigingen geopend gaan worden.

Wat is de omvang en de samenstelling van het team?
Voor Benelux doelstelling starten we met een beoogde bezetting van 10 man, mijzelf incluis. Qua werkgebied gaat het om client services medewerkers en om zware account managers. Het is natuurlijk de bedoeling om verder te groeien, maar dat hangt vanzelfsprekend af van het tempo waarin we onze doelen weten te verwezenlijken.

Wat zijn de doelen van Indeed Benelux?
De ambitie is om uiteindelijk de beste plaats worden waar werkzoekers een baan kunnen vinden. Helaas, helaas kon ik Poos geen kwantitatieve doelen ontfutselen, zoals aantal klanten, omzet, traffic, of wat dan ook. Dus hier zal ik het mee moeten doen. Daarom maar wat andere cijfertjes die toch wel redelijk indrukwekkend zijn:

  • 2 miljoen nieuwe cv’s per maand
  • 100 miljoen unieke bezoekers per maand (bron: comScore)
  • Indeed is op dit moment de nr. 1 vacaturesite in de VS, UK, Zuid-Afrika, Frankrijk, Japan, Canada, Italie en, last but not least, Nederland.
Geef een reactie

12 Comments