Hahahaha! LinkedIn koopt Bright! Voor $120 miljoen!!

Logo en logotype BrightIk kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik in 2008 van mijn stoel flikkerde van het lachen toen ik leerde dat Monster Trovix had gekocht als fundament voor haar zoektechnologie (wat uiteindelijk 6Sense is geworden).  Trovix had een dertien in een dozijn match-engine gebouwd waar Monster maar liefst $72 miljoen voor betaalde. En vervolgens nog een veelvoud van dat bedrag heeft gestoken in het herbouwen en meertalig maken ervan…

Laat staan wat er gebeurde toen het nieuws binnenkwam dat LinkedIn voor maar liefst $120 miljoen brekebeen Bright heeft overgenomen. Als een gevolg hiervan zit ik nu met een nekbrace om een poging te doen chocola te maken van dit volstrekt krankzinnige nieuws. Want Bright is… gewoon niks. Het was een falende match-enigne twee jaar geleden en dat waren ze negen maanden geleden nog steeds.

In vijfeneenhalf jaar tijd gaat de prijs voor overbodige technologie dusmet maar liefst $50 miljoen omhoog. Als dat geen gigantische inflatie is weet ik het ook niet meer…

Natuurlijk is LinkedIn een andere mening toegedaan. Het getoeter is niet van de lucht. Onder de braakneigingen oproepende titel Welcome Bright to the LinkedIn Family gaat Parker Barille helemaal los van puur geluk. En vanzelfsprekend gaan de goudhaantjes bij Bright helemaal uit hun dak. Hun oprichter gaat van het pad af met zijn laatste alinea:

We decided to join LinkedIn because of what we lacked – the ability to apply this technology across the entire economy. We share LinkedIn’s passion for connecting talent with opportunity at massive scale. And we agree that the old models for online recruiting are hopelessly broken. Our focus in this endeavor was always the individual – the broken hiring process hurts our economy at a macroeconomic level, but the most acute pain is at the household level. Joining an organization with the talent and resources of LinkedIn will only serve to further ignite our passion for solving this problem. We may become less visible than we were before, but it’s now more likely than ever that you’ll feel the impact of our work.

Eerlijk gezegd heeft Bright nog nooit fatsoenlijk gewerkt. Zoals te doen gebruikelijk omhuld met enorm veel grote woorden, maar de match-engine werkte gewoon voor geen meter. Wie weet krijgt LinkedIn het kreng aan de praat. Want om Bright oprichter Eduardo Vivas maar te parafraseren, het bouwen van een match-eninge zou toch eenvoudiger moeten zijn dan het splitsen van atoom?

Ik wens LinkedIn vooral veel succes toe. Ik had er eerst ook nog het woord wijsheid aan toegevoegd. Maar die hebben ze duidelijk achterwege gelaten toen ze deze lemon kochten.

Met de overname verdwijnt Bright van het toneel. Dat is dan weer wel een opluchting. En LinkedIn gebruik ik naast de vanity search (Who looked at my profile) toch al nooit meer.

Geef een reactie

7 Comments