Peak LinkedIn lijkt te zijn bereikt

Met de presentatie van de financiele resultaten van het vierde kwartaal lijkt LinkedIn het zo gevreesde punt te hebben bereikt: peak LinkedIn. Het moment waar we achteraf met zijn allen naar zullen wijzen en zeggen, dat was het moment dat het met LinkedIn bergafwaarts ging. LinkedIn geeft dit in haar eigen presentatie ondubbelzinnig weer:

LinkedIn engagement statistics

Het aantal ‘members’ groeit nog altijd fors (met 18 miljoen in 3 maanden) maar tegelijkertij zakt het aantal unieke bezoekers en het aantal pageviews al twee kwartalen op rij. Dat zijn zeer zorgwekkende cijfers.

Dit alles is feitelijk veel belangrijker nieuws dan de zoveelste overschrijding van de bovengrens van de guidance. Want dat heeft LinkedIn wederom gepresteerd. Met een omzet van $447 miljoen is ze weer eens zeer ruim boven haar eigen guidance ($415 – $420 miljoen) uitgekomen. Impressive voor wie alleen naar de financiele cijfertjes wenst te kijken.

De omzet van LinkedIn kent drie segmenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) en Hiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn, tegenwoordig als Talent Solutions omgedoopt). Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

%bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q4 2013. Bron: LinkedIn

%bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q4 2013. Bron: LinkedIn

Hiring Solutions groeit nog altijd in belang hoewel die groei er ondertussen bijna uit lijkt te zijn. Het lijkt er niet op dat de grens van 60% gehaald zal gaan worden. Tegelijkrtijd is Premium subscriptions al jaren stabiel op 20% van de omzet. En dat verdomde Marketing Solutions wil maar niet van de grond komen. Ondanks alle onzin die LinkedIn hier in de afgelopen jaren rondomheen heeft verzonnen. En als die engagement cijfers niet omkeren zal de omzet uit Marketing Solutions ook alleen maar verder blijven dalen. Waardoor Hiring Solutions misschien wel procentueel kan groeien terwijl de echte omzetgroei ook langzamerhand uit dit segment lijkt te zijn verdwenen.

Wil Jeff Weiner als de succesvolle CEO gezien blijven worden dan mag hij zich zo langzamerhand afvragen wat zijn houdbaarheidsdatum is.

Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q4 2013. Bron: LinkedIn

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q4 2013. Bron: LinkedIn

Er is toch weer een sprongetje in omzet per ‘member’ gerealiseerd, maar dat komt voor het grootste gededeelte door het traditioneel goede 4e kwartaal van Marketing Solutions. Er kan blijkbaar nog altijd iets meer uit een ‘member’ worden geperst. Maar eens moet dat natuurlijk ophouden, met name als steeds meer ‘high-value members’ (denk bijvoorbeeld aan IT-ers) LinkedIn de rug toekeren.

Met deze omzet is een ‘member’ voor LinkedIn op jaarbasis $6,46 waard. Waarbij de recruitmentwaarde $3,55 is. En die recruitmentwaarde heeft het grootste risico om leeg te lopen.

Omzetontwikkeling voor Q1 2014
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het eerste kwartaal van 2014:

Guidance Q1 2014

Ik ben echter veel meer benieuwd naar het engagement. Want daar ligt de echte zorg voor LinkedIn. Plus al die kleine vertical social professional networks. Zoals Github, Stackoverflow, Mudrack, Doximity, Dribbble en nog veel, veel meer. LinkedIn loopt naar steeds meer kanten langzaam maar onverbiddelijk leeg. En wat er aan nieuwe members bijkomt heeft bij lange niet de waarde die er uit wegloopt. Het duurt een tijd, maar op een gegeven moment gaan recruiters dat ook ontdekken. En dan kan die omzet uit Hiring Solutions nog weleens een akelige ontwikkeling laten zien.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Bas Westland
    says:

    Wat voor mij het grootste raadsel is, is waarom LinkedIn alle mogelijkheden om je timeline te curreren (Signal, RSS-feed en updates op iemands profiel) in 6 maanden om zeep heeft geholpen. Dat was m.i. de potentiële motor om van LinkedIn niet alleen een recruitment maar ook een business platform te maken én een manier om het engagement hoog te houden. Wie gaat in hemelsnaam z’n hele LinkedIn timeline doorlopen op interessante signalen? Ondoenlijk.