Autoverkopen in januari: Nederland daalt alweer

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. Waarbij het nog altijd een groot aantal PIIGS-landen het goede voorbeeld geven:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – januari 2014. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – januari 2014. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Eigenlijk laat alleen Italie geen tekenen van herstel van het aantal nieuwe autoverkopen zien. En in Griekenland is er weliswaar sprake van enig herstel maar dat gaat tergend langzaam. Spanje, Ierland en vooral Portugal lijken echter de weg naar boven duidleijk te hebben gevonden. Overigens moeten we ook weer niet al te hard gaan juichen, tenslotte zijn de dalingen in voorgaande jaren zo extreem hoog geweest dat er nog een zeer lange weg moet worden afgelegd tot er weer sprake is van een enigszins gezonde markt voor nieuwe auto’s.

De kernlanden van de Eurozone brengen in dit beeld nauwelijks een verandering:

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – januari 2014. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – januari 2014. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Het kunstmatige groeicijfer in Nederland is met de cijfers van januari 2014 tot een einde gekomen; de trendlijn heeft alweer de weg naar beneden te pakken. De subsidieregeling op ‘groene’ auto’s is met de jaarwisseling verdwenen en dat laat zich per direct in een duikeling van het aantal autoverkopen zien. Wie had dat gedacht…?

Duitsland laat een voortgaande, maar beperkte, groei zien terwijl Frankrijk een beetje lijkt te bottom-bouncen. Het is allemaal maar zeer magertjes.

Geef een antwoord

1 Comment