Workday neemt Identified over

Logotype IdentifiedHet lijkt er op dat het niet uitmaakt hoe slecht de technologie is, als je die technologie in de VS hebt ontwikkeld zit je snor. Jaren geleden hadden we de kostbare overname (+$70 miljoen) van Trovix door Monster, waar de vacaturesite vervolgens jaren aan heeft lopen vernieuwbouwen voordat ze met 6Sense op de proppen kwam. Een blunder die net zo goed de dood van Monster had kunnen betekenen, het ook bijna deed en nog altijd kan doen.

Laten we verder de overname van het overigens succesvolle Rapportive door LinkedIn niet vergeten, blijkbaar met als doel om het (ondertussen volstrekt mislukte) LinkedIn Intro te realiseren. Omdat grote bedrijven moeilijk leren van hun fouten was daar recent de acquihire van match-engine Bright door LinkedIn, voor het astronomische bedrag van $120 miljoen. Een potentiele blunder van Monsterachtige proporties

Maar daar stopt het niet. Want recent blijkt Workday Identified te hebben overgenomen. Weet je niet (meer) wie Identified is? Dat kan ik me goed voorstellen. Identified was een soort LinkedIn kloontje op Facebook dat zich, net als alle andere LinkedIn kloontjes op Facebook, nooit tot iets heeft ontwikkeld. Alleen denkt het arme Workday daar blijkbaar anders over…

Want wat gaat Workday met deze overname doen? Dit:

In February, Workday acquired Identified, Inc., a San Francisco-based company, whose product development team is expected to enhance search capabilities and accelerate the delivery of predictive analytics and machine learning throughout Workday’s suite of applications.

Hemeltjelief. Predictive analytics en machine learning… Workday rijdt de fad van big data & analytics.

Daarmee is Identified als zelfstandige toko overigens aan het einde van haar leven gekomen, net als Bright is dit dus een acquihire. De oprichters en investeerders van Identified lachen zich ongetwijfeld een slag in de rondte. Want Identified heeft net zo vaak gepivoted als collega-kloontje BranchOut en leek keihard op weg naar de Deathpool, ondanks een slordige $22,5 miljoen aan investeringen. Maar nu is de built-to-flip toko dan inderdaad geflipt. De opluchting straalt dan ook uit de boodschap die Identified op haar website heeft geplaatst:

image

Het zal ongetwijfeld even duren, maar Workday zal op een gegeven moment haar geloof in Identified gaan bezuren. Het is te hopen dat ze niet net zoveel geld over de balk hebben gegooid als LinkedIn met de overname van Bright…

Geef een antwoord

1 Comment