Autoverkopen in februari: de PIIGS-landen gaan lekker

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. Waarbij de PIIGS-landen ook in de afgelopen maand het goede voorbeeld blijven geven:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, januari 2008 – februari 2014. Bron: ACEA, RecruitmentMatters

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, januari 2008 – februari 2014. Bron: ACEA

Zelfs Italie laat nu enig teken van herstel zien, waarmee alle PIIGS-landen dus een stijgende lijn vertonen. Maar laten we nog niet juichend de straat op rennen, want alle landen komen uit enorm diepe dalen gekropen en die gang naar boven gaat in het algemeen heel langzaam. Alleen Portugal en Ierland laaten een vrij snel herstel zien maar zitten tegelijkertijd nog altijd zo’n 50% onder het niveau van 2008. Verder gaat het herstel van Griekenland met het tempo van een jichtige slak. Eigenlijk is het niet veel meer dan bottom-bouncing wat hier gebeurt, op iets minder dan 80% onder het niveau van 2008. Het is nauwelijks voor te stellen…

De kernlanden van de Eurozone laten een bijzonder gevarieerd beeld zien:

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, januari 2008 – februari2014. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, januari 2008 – februari2014. Bron: ACEA

Duitsland toont een gestage stijging richting het niveau van 2008, Frankrijk laat een zeer lichte daling zien en Nederland gaat weer iets omhoog. En het is volstrekt onduidelijk wat er volgende maand zal gebeuren, anders dan dat Nederland het van de kernlanden van de Eurozone verreweg het slechtst blijft doen.

Al met al is het geen vrolijkmakend plaatje, tenzij je uit  Duitsland komt natuurlijk. Maar die hebben de afgelopen jaren toch al weinig te klagen gehad, dit in tegenstelling tot de rest van Europa.

Geef een reactie