Doet u mij maar een Noors sprekende Chemisch Engineer met gevoel voor humor die piano speelt

Schaap met vijf potenAls je deze kop leest weet je waarschijnlijk al erg goed waar dit artikel over zal gaan… Juist de kritische functie-eisen in huidige vacatures van werkgevers.

Dat werkgevers in Nederland kritisch kunnen en mogen zijn lijkt me niets meer dan normaal, echter sommige werkgevers vragen echt het schaap met de vijf poten en missen hier volledig de afslag. Tegenwoordig moet je bijna altijd uit dezelfde branche komen als waar het bedrijf actief in is. Staat er een vacature open voor salesmanager, dan moet je al minimaal 3 tot 5 jaar in een vergelijkbare functie gewerkt hebben als… salesmanager in exact dezelfde branche???

Waarom stapt een werknemer over van de ene baan naar de andere om precies hetzelfde te gaan doen? Wellicht een idee om een sr. Accountmanager te vragen op de baan als salesmanager te solliciteren? Die blijft waarschijnlijk wel een paar jaar als hij in je bedrijf is gestart.

Ik sprak een corporate recruiter die sales support medewerkers vroegen voor hun bedrijf. Het verloop is gigantisch op die afdeling en stug lekker hetzelfde blijven vragen in je vacatures als je altijd gedaan hebt.

  • HBO
  • Frans sprekend
  • Jong (liefst begin 20, past anders niet in het team)
  • Blijvertje
  • Iemand die orde op zaken kan stellen in de afdeling

Oké, nogmaals: Van elke 3 mensen die je aanneemt lopen er al 4 weg omdat je afdeling een wespennest is. En weer gaat de werkgever op zoek naar een jong blijvertje van begin 20 die daar even heel de afdeling onder controle krijgt in zijn of haar nieuwe functie als HBO starter / Sales support medewerker.

Lekker blijven doen wat je altijd gedaan hebt, dan houd je zeker dezelfde resultaten als je altijd gekregen hebt.
Dus, werkgevers van Nederland die op zoek zijn naar Noors sprekende chemisch engineers met gevoel voor humor, die piano speelt, 3 kilometer van je bedrijf af woont, die tien jaar dezelfde baan uit moet blijven oefenen, maar die ook super ambitieus moet zijn, flexibel en zelfstartend voor € 2250,- bruto per maand….

Praat eens met een goed arbeidsmarktcommunicatiebureau!

Geef een reactie

1 Comment
  • Jeroen
    says:

    Touché!
     
    Ik maak wel terzijde de opmerking dat ik hier een sterke 3-deling zie (van kleine groep naar grote groep):
    1. (corporate) recruiters die processen helemaal beheersen en dus intern de ‘onwelkome’ boodschap verkondigen, processen beheersen en dus goed met arbeidsmarktcommunicatie kunnen schakelen c.q. werken;
    2. (corporate) recruiters die denken dat te doen maar helaas noodgedwongen met dezelfde profielen werken als waar het mis mee gaat. Ze zien het probleem (vaak al van mijlenver) maar intern is er onvoldoende draagvlak voor ‘change’ dus blijft men nodeloos hetzelfde kunstje doen;
    3. de grootste groep, de slaven, de volgers: de recruiters die maar wat doen. De cv-schuivers. De ‘ok, ga ik weer doen’-groep. Linkje op de site, tweetje agenderen in tweetdeck, met een beetje mazzel FB erbij, en post and pray maar. Die zien het probleem niet, kunnen onvoldoende beargumenteren dat iemand die solliciteert ambitie(s) heeft en ontwikkeling wil doormaken en krijgen mist in hun hoofd bij het woord arbeidsmarktcommunicatiebureau.