Autoverkopen in maart: Nederlands is achterblijver

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En de PIIGS-landen blijven ook in maart hun beste beentje voorzetten:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, januari 2008 – maart 2014. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, januari 2008 – maart 2014. Bron: ACEA

Alle (voormalige) probleemlanden laten een vooruitgang zien, al gaat het soms (Italie, Griekenland) met een slakkegangetje. Maar dat maakt niet uit, vooruitgang is vooruitgang. Al zitten alle landen natuurlijk mijlenver af van hun in 2008 gerealiseerde volumes aan verkochte nieuwe auto’s. Met Griekenland vanzelfsprekend als trieste hekkesluiter met een krimp in verkoopvolume van nog altijd bijna 80%.

Maar het is Europees kernland Nederland waar de boel volledig uit de toon valt:

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, januari 2008 – maart 2014. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, januari 2008 – maart 2014. Bron: ACEA

Want wederom is er een daling in het verkoopvolume te constateren, nadat we vorige maand een nauwelijks waarneembare stijging konden waarnemen. En daarmee is Nederland van de PIIGS-landen en kernlanden dhet enige Eurozone land waar een daling moet worden bijgeschreven voor de maand maart. Een bijzonder droevige situatie. Het is maar goed dat de werkloosheid in maart is gedaald

Geef een antwoord