Monster heeft $27 miljoen voor TalentBin en Gozaik betaald

Trumposaurus MonsterTijdens de presentatie van Monster’s zeer teleurstellende resultaten voor het eerste kwartaal van 2014 (een omzetdaling van maar liefst 7% ten opzichte van Q1 2013) was er interessant nieuws te vernemen. Zoals het aankoopbedrag van TalentBin en Gozaik:

Finally, we spent a total of $27 million in the quarter on our acquisitions of TalentBin and Gozaik, critical pieces of our overall strategy.

Als we dit bedrag afzetten tegen de aankoop van TheSocialCV door Dice (maximaal $20 miljoen, in twee tranches te betalen) dan zou het me niets verbazen als TalentBin zo’n $20 miljoen heeft gekost terwijl Gozaik voor (een in mijn optiek veel te hoog bedrag) een slordige $7 miljoen is overgenomen.

Dit is wat Sal Iannuzzi (CEO Monster) over de aankoop had te melden:

We have made very significant progress on our new strategy, including the acquisition of social recruiting technology players TalentBin and Gozaik.

Gozaik will enhance Monster’s ability to successfully connect people and job opportunities by adding increased distribution of job ads across social channels. And TalentBin provides additional employer resources for finding the best active and passive candidate across social websites.

Gozaik is dus de multiposting component terwijl TalentBin de multisourcing component vormt. En nu ik het toch over TalentBin heb herhaal ik nog maar eens de gok dat people aggregator Entelo weleens de volgende is die zal worden overgenomen. En dat CareerBuilder de koper zal zijn.

Terug naar Gozaik en TalentBin. Want daarmee verloopt alles gladjes, althans volgens Iannuzzi:

The integration of both of these acquisitions is going very well, and they are in beta period right now and are planned for commercial launch occurring in July of this year. These acquisitions complete one key component of our new strategy designed to offer clients an unparalleled value proposition for sourcing talent, advertising jobs and a technology solution platform to manage it all. We plan to share our complete strategy with all of you at our Strategy Briefing Day we have scheduled for May 14.

Ik ben zeer benieuwd waar Monster op 14 mei mee gaat komen.

Minstens zo opvallend was overigens wat Iannuzzi allemaal niet noemde tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers: BeKnown, SeeMore en 6Sense. BeKnown, een LinkedIn kloontje op Facebook is een volledige flop gebleken, terwijl SeeMore blijkbaar niet toch zo’n succes is. En verder is vooral het volledig onvermeld blijven van de matchingtechnologie 6Sense een zeer slecht teken. Net zoals het feit dat voor Nederland 6Sense nog altijd een optie is en niet de standaard zoekfunctie. Een zeer, zeer slecht teken…

Minstens zo opvallend was het onvermeld blijven van de problemen van Monster bij DWP, oftewel de Engelse collega van het UWV. Want het ziet er tenslotte naar uit dat Monster haar haar eerste overheidscontract in Europa gaat verliezen en daarmee elke poging om in een ander Europees land aan de bak te komen bij een arbeidsvoorziening doodgeboren zal blijken te zijn. Dat geen enkele financiele analist hier een vraag over heeft gesteld zegt vooral iets over de mate waarop dit soort rakkers zich in een bedrijf verdiepen…

Geef een antwoord

1 Comment