XING rapporteert ‘goede’ cijfers over Q1 2014

Logo XINGXING heeft bij de rapportage van haar cijfers over het eerste kwartaal van 2014 besloten om voortaan niet meer haar ‘wereldwijde’ cijfers te vermelden, maar nog uitsluitend de cijfers over Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, ook wel de D-A-CH regio genoemd. Wat overigens vooral een impact lijkt te hebben op de aantallen (niet-betalende) gebruikers, die plotseling van 14 miljoen (Q4 2013) naar 7,25 miljoen kelderen. Maar daarmee hebben we wel voor het eerst een beeld van het aantal (niet-betalende) XING gebruikers in de D-A-CH regio, dus da’s weer een voordeel.

Tegelijkertijd wordt hiermee een zorgwekkende trend zichtbaar. Want hoewel XING de trom roert over de sterke groei van het aantal betalende en niet-betalende gebruikers wordt tegelijkertijd duidelijk dat het percentage betalende gebruikers sinds Q1 2013 alleen maar een dalende trend vertoont.

En die trend ziet er zo uit:

Aandeel betalende D-A-CH gebruikers XING, Q1 2013 – Q1 2014

Aandeel betalende D-A-CH gebruikers XING, Q1 2013 – Q1 2014

Dat lijkt me toch een puntje van zorg voor het bedrijf. Tenslotte zijn betalende leden veruit de belangrijkste bron van inkomsten voor XING en bovenstaande trend houdt in dat deze bron niet bepaald groeit. Integendeel. En dat laat zich ook nadrukkelijk zien in de omzetontwikkeling:

image

XING: Omzet voor Premium subscriptions en Hiring solutions per kwartaal, Q1 2009 – Q1 2014

Net als in het eerste kwartaal van 2013 ligt de omzet uit premium memberships in Q1 van 2014 lager dan in het daaraan voorafgaande kwartaal, maar voor het eerst is er hierdoor sprake van een daling van de totaalomzet bij de twee belangrijkste inkomstenbronnen. Een trendbreuk, so to speak.

Maar de Thomas Vollmoeller, CEO XING, gaat in zijn boodschap aan de aandeelhouders echter volledig voorbij aan dit vervelende detail. Met flair selecteert hij de cijfers die wel positief klinken:

image

Overigens vond ik een ander feitje uit het kwartaalverslag van XING nog een stuk zorgwekkender, en dat is het volgende: XING rapporteert 595 medewerkers te hebben in Q1 2014. Dit betekent een omzet  per medewerker voor het eerste kwartaal van EUR 38.000. LinkedIn heeft met haar 5.416 medewerkers in het eerste kwartaal een omzet per medewerker van bijna EUR 59.000 behaald. Maar liefst anderhalf keer zoveel!

Zou het soms aan het verdienmodel van XING liggen?:

image

Die prijzen per maand voor Premium Membership zijn natuurlijk een lachertje vergeleken met wat LinkedIn allemaal voor opties heeft. Maar ja, als het percentage betalende gebruikers al daalt ten opzichte van het totaal aantal gebruikers dan is er vast weinig ruimte om hier de prijzen te verhogen.

Het is dan ook maar goed dat XING de ambitie heeft om haar omzet te verdubbelen:

image

Het is te hopen dat XING die omzetgroei weet te verwezenlijken zonder (al teveel) personeelsgroei. Want anders blijft het social business network nog altijd achter de feiten aanlopen. En op een dag is het dan echt voorbij…

Geef een antwoord

3 Comments